Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/10

Högsbos industrier rivs – blir hus för 1,7 miljarder

Lägenheter i stället för industrier – nu ska ett nytt bostadsområde byggas i Högsbo. I fredags skrev markägaren Platzer på försäljningen för 1,7 miljarder kronor. Än är det dock inte tydligt hur de rödgröna ska få Trafikverket att gå med på åtgärder som begränsar biltrafiken, när tusentals nya invånare ska kunna ta sig till och från området.

Grå fabriksfasader, folktomma gator och en och annan långtradare. I Högsbos industriområde har visserligen Pågenskrapan kommit att bli ett av stadens landmärken. Men något hotspot för den som jagar pittoresk miljö och eget boende, är området inte i dag.

Under fredagen tecknade markägaren Platzer avtal med fyra byggherrar om att sälja större delen av byggrätterna i området för 1,7 miljarder. Industrilokalerna ska rivas och ersättas med 2 000 bostäder. Försäljningen hänger dock på om detaljplanen för området vinner laga kraft under 2018. 

– Det är alltid så med detaljplaner att kommunen har monopol och sen ska länsstyrelsen pröva det hela. Klart att länsstyrelsen kan ha synpunkter, som med Karlatornet, säger Platzers vd P-G Persson.

Göteborgs stad involverade

600 av de 2 000 planerade bostäderna ingår i satsningen Bostad2021 där kommunen satsat på effektivisera byggprocesser.

P-G Persson understryker att det därför också ligger i politikernas intresse att detaljplanen vinner laga kraft utan komplikationer och att byggandet sätter i gång snarast. Lagom till att industriområdet blir bostadsområde ska det även döpas om till Södra Änggården.

För att de första 600 lägenheterna ska stå klara i Södra Änggården lagom till stadens 400-årsjubileum 2021, måste byggandet inledas 2019 enligt P-G Persson.

Planerna krympte

2015 intervjuade GP dåvarande byggnadsnämndens ordförande Ulf Kamne (MP) P-G Persson på plats, under strilande regn i det ödsliga industriområdet. Den gången var ambitionerna kaxigare – 7 000 bostäder skulle det bli. Nu återstår mindre än en tredjedel av ursprungsplanen, men ändå återstår en svårighet som inte går att bortse från.

LÄS MER: 7 000 nya bostäder planeras i Högsbo

– VI har ett generellt problem vad gäller trafiksituationen i Göteborg och Trafikverket har en annorlunda syn än vi på hur man hanterar fler boende, säger Ulf Kamne. 

Trafikverket vill se en ökad kapacitet för biltrafik för att hantera trängseln på vägarna i Göteborg – Ulf Kamne anser att ökad kapacitet tvärtom kommer uppmuntra fler att ta bilen.

– Vi jobbar aktivt för att hitta fler lösningar för kollektivtrafik och mer service i närområdet. Om man ska vara självkritisk har vi inte varit tydliga nog mot Trafikverket om hur vi tänker lösa situationen, säger han.

Hur lång tid kan det ta innan samtliga 2 000 lägenheter står klara?

– Det beror på hur de olika etapperna går, det kommer ske i fem-sex steg. Så det är mycket svårt att säga. Men tio år att bygga alltihop, om allt går bra. Sen kan det hända att vi får en majoritet i kommunfullmäktige framöver som säger nej och stoppar planerna, och en sådan möjlighet kan göra investerare rädda så att det tar längre tid.

Merparten av de 2 000 nya bostäderna i Södra Änggården kommer att bli bostadsrätter – av de fyra byggherrarna är Månsson fastigheter den enda som planerar hyresrätter.

LÄS ÄVEN: Här är de nya butikerna i Nordstan

Ser risk för förseningar – redan nu

Allianspartierna har dock inga planer på att sätta käppar i hjulet för mer bostäder, markerar Axel Josefon (M), ledamot i byggnadsnämnden. Tvärtom är det de rödgröna som riskerar att sinka projektet, hävdar Axel Josefson och han är tveksam till att den första etappen kommer kunna stå klar 2021.

– Vi är självklart positiva till fler bostäder i Göteborg och även i det här området. Men man måste planera infrastrukturen smart. Vi har svårt att se hur trafiken ska kunna minska så som de rödgröna vill, samtidigt som det byggs fler bostäder. Det är en åsikt som delas av både Trafikverket och länsstyrelsen, med risk för att de instanserna helt enkelt säger nej till alltihop.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.