Hård tidspress när E6 norr om Tingstadstunneln asfalteras

E6 norr om Tingstadstunneln asfalteras i ett svep, vilket innebär stora avspärrningar, hård tidspress och enorma maskiner. Och natten till fredagen måste allt bli klart.
– Jag har aldrig varit med om ett så stort projekt på så kort tid och med så mycket personal och antal maskiner, säger Morgan Johansson, arbetsledare.

ANNONS
|

Sent på onsdagskvällen stängdes E6 av i norrgående riktning mellan Tingstadsmotet och Backadalsmotet. Anledningen var att man skulle asfaltera. Men det var inte bara ett körfält, utan alla fyra asfalterades på en gång, längs en sträcka på 1,6 kilometer.

Tre läggare jobbar samtidigt, så kallade tridem. En av dem är så bred att den asfalterar två körfält på en gång, vilket är helt unikt, enligt Morgan Johansson, arbetschef på Peab Asfalt som utför arbetet åt Trafikverket.

– Anledningen till det är att det är dags att byta ut slitlagret för det har gjort sitt, säger han.

Under två nätter asfalteras fyra körfält samtidigt i norrgående riktning mellan Tingstadsmotet och Backadalsmotet. Detta projekt är unikt i sitt slag. Morgan Johansson, arbetschef på plats.
Under två nätter asfalteras fyra körfält samtidigt i norrgående riktning mellan Tingstadsmotet och Backadalsmotet. Detta projekt är unikt i sitt slag. Morgan Johansson, arbetschef på plats. Bild: Olof Ohlsson

Arbetet pågick från klockan 22 på onsdagskvällen till klockan 05.30 på torsdagsmorgonen, då det var dags att släppa på trafiken igen. Att göra hela sträckan under en natt är omöjligt. Andra halvan kommer att göras natten mot fredagen.

ANNONS

– Vi kan inte få ut all asfalt samtidigt för det är för brett. Det är för många ton, säger Morgan Johansson.

Vid klockan 22 på torsdagskvällen börjar Peab skylta om trafiken igen inför nattens asfaltering.

– Direkt efter tunneln bli man anvisad åt höger in på Exportgatan via skyltar, då vägen rakt fram är avstängd.

Att asfaltera fyra körfält samtidigt är mycket ovanligt. Nu görs den på E6 vid Tingstadsmotet.
Att asfaltera fyra körfält samtidigt är mycket ovanligt. Nu görs den på E6 vid Tingstadsmotet. Bild: Olof Ohlsson

Unikt projekt i sin storlek

Enligt Morgan Johansson är projektet unikt med sin storlek och tid. Cirka 30 personer arbetar på platsen – och mängder av maskiner.

Bland maskinerna finns tre självklistrande asfaltsläggare, tre shuttlebuggys, sju vältar som plattar till asfalten, 12 asfaltsekipage som levererar asfalten och två klistermaskiner.

– Jag har varit i beläggningsbranschen sen 1985 och har aldrig varit med om ett så stort projekt på så kort tid och med så mycket personal och antal maskiner. Det är avancerat att få det att fungera, säger Morgan Johansson.

Att asfaltera fyra körfält samtidigt är mycket ovanligt. Vad kalaset kostar vet inte Morgan Johansson, men han bekräftar att metoden är dyr.

– Men man är beredd att ta den kostnaden för att slippa längsgående skarvar, vilket man slipper när man gör alla fält samtidigt.

Enligt Trafikverket går projektet på cirka 4,5 miljoner kronor.

Asfalten som läggs är ekoasfalt som är tillverkad lokalt och är miljövänlig då den värms upp med bioolja.

ANNONS

LÄS MER:Bazarbron avstängd i över en månad

LÄS MER:Så blir nya Gullbergsvass – rustas upp för miljarder

LÄS MER:Rivning av 1700-talshus i Göteborgs historiska kärna stoppas

LÄS MER:Så har Göteborg förändrats genom åren

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS