Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Här vill politikerna sänka farten

Inom Vallgraven och området mellan Ullevi och Linnéplatsen – där vill de rödgröna sänka hastigheten till 30. Tankar finns också på att sänka till 70 på Dag Hammarskjöldsleden.

Erfarenheterna från det försök som under det senaste året gjorts i Lundby anses som så goda att det rödgröna styret i Göteborg nu vill gå vidare med fler hastighetssänkningar.

– Folk upplever inte att de kör sakta, det blir ett bättre flyt i trafiken och vi ser tydligt att olycksfrekvensen och skaderisken minskar, inte minst för barn, säger Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor.

LÄS MER: Därför vill de rödgröna sänka farten i city

Till trafiknämndens möte i augusti har man lagt fram ett yrkande som handlar om att göra alla gator inom Vallgraven och området mellan Linnéplatsen, Ullevi och Första Långgatan till 30-sträckor. Nya Allén är dock undantagen.

– Det här är ett förslag från oss politiker, så det kan bli justeringar när tjänstemännen på trafikkontoret tittat på det, säger Johan Nyhus.

Onödigt arbete

Som gp.se berättade under onsdagsmorgonen pågår parallellt ett arbete på nationell nivå med en generell hastighetssänkning till 40 i stadsmiljö. Mot den bakgrunden tycker Axel Josefson, moderat ledamot i trafiknämnden, att det är onödigt att Göteborg tar fram egna regler. Inte minst då staden tvingas bekosta omskyltningen på egen hand. 

Johan Nyhus håller inte med.

– I det område vi talar om räcker inte en sänkning till 40, utan här ser vi att vi vill gå längre. Därför blir det ingen onödig kostnad för kommunen.

Hur mycket kommer det kosta att skylta om?

– Det vet vi inte än.

Axel Josefson (M) ser också en risk att en sänkning till 30 skulle minska framkomligheten i centrala staden. Inte heller på den punkten är han och de rödgröna politikerna ense.

– Rytmen blir bättre. Det säger både våra erfarenheter och forskningen, säger Johan Nyhus.

Minskar utsläpp

Ulf Kamne kommunalråd (MP) ser också miljövinster med lägre hastigheter.

– Utsläppen ökar med högre hastigheter, inte minst eftersom bilisterna kör mer ryckigt i stadstrafik där det är en högre tillåten hastighet. Sänka hastigheter leder också till en mer positiv miljö där folk kan gå och vistas på ett annat sätt. Det är också viktigt.

Hur kommer det påverka framkomligheten för kollektivtrafiken?

– Det är klart att det kommer att påverka, men vi tror inte det kommer att vara någon större påverkan, säger Johan Nyhus.
Finns det planer på att på sikt förbjuda privatbilism inom Vallgraven?
– Det är inget vi har på bordet nu och det kommer inte bli aktuellt under de närmaste åren, när vi ska bygga så mycket i staden. Det skulle inte gå.

Däremot finns det tankar på att minska hastigheten på Dag Hammarskjöldsleden från dagens 90 till 70. Men det är ännu inte framme i ett skarpt förslag.
Eftersom de rödgröna är i majoritet i trafiknämnden talar allt för att den föreslagna hastighetssänkningen går igenom.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.