Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Här tar första delen av Västlänkstunneln form

Under tisdagen nådde Västlänksprojektet en ny milstolpe. Vid Centralen har man börjat bygga den första permanenta delen av tågtunneln.
– Jag har längtat efter det här, säger Peter Holmberg, byggledare från Trafikverket.

I ett 13 meter djupt schakt nådde Trafikverket och NCC en ny milstolpe i Västlänkens tillblivelse under tisdagen.

Inklämt mellan tågspår, industrier och E45 är Centralen troligen den av den omskrivna tågtunnelns fyra deletapper som gemene göteborgare märker av minst i sin vardag.

När GP kommer på besök råder febril aktivitet, både över och under marknivå. Betongbil efter betongbil rullar in på arbetsplatsen och pumpar ner betong till det dussintalet arbetare som håller på att gjuta den första delen av bottenplattan.

– Det känns som en milstolpe. Jag har längtat efter det här, säger byggledare Peter Holmberg från Trafikverket.

Trafikverkets delprojektledare Mikael Larsson har svårt att hålla koll på hur många fordon som ska köra in genom grindarna under dagen.

– Varje betongbil tar mellan sju och sju och en halv kubik – vi ska gjuta flera hundra kubikmeter här nere – hur många bilar blir det? Det blir många.

LÄS MER: Nu börjar rivningen av delar av Handelshögskolan

Går bättre än planen

Bottenplattan, som alltså är tågtunnelns botten, blir ungefär 30 meter lång, 18 meter bred och ligger cirka 13 meter under marknivå. Förutom de 550 kubikmeter betong som behövs används även 100 ton armering.

– Det är den första permanenta delen. Det som är vid sidan om är bara något vi har byggt för att kunna bygga det här. Det är en tillfällig anläggning som vi plockar ner i nästa skede. Sen kommer man att gjuta väggar och tak, säger Mikael Larsson och berättar att den övre delen av taket kommer att vara ungefär två meter under marknivå när allt är klart.

Långt innan den beräknade trafikstarten i slutet av 2026 kommer tunneln vara gömd under marken. Det enda som kommer sticka upp är två stora konstruktioner som går upp på vardera sida om tunneln i höjd med Kruthusgatan 17.

– Det är de två stora insatsvägarna och räddningsschakten. Vi har ingen parallelltunnel här. Om det händer något och man måste utrymma tunneln under drift då är det de här ställena som man gör det igenom, säger Mikael Larsson.

Redan till sommaren ska den första delen av tunneln stå klar. Allt för att förenkla trafiksituationen i området där Västlänken bara är ett av flera stora byggprojekt som pågår. En bilväg ska då dras mellan de två rondellerna i närheten.

Går allt enligt plan?

– Ja, i de här delarna går det till och med lite bättre. Sommaren 2021 har vi gjutit klart bort till berget där borta, säger han och nickar i riktning mot Skansen Lejonet där en kort bergtunnel ska sprängas ut redan nästa sommar, säger Mikael Larsson.

LÄS MER: Nu öppnar Gullbergstunneln – för fotgängare

1,6 kilometer lång etapp

Deletappen Centralen sträcker sig 1,6 kilometer – från trakterna vid E6 till området kring Östra Hamngatan där nästa deletapp Kvarnberget tar vid. En station ska också byggas i anslutning till den befintliga centralstationen. Där har man börjat schakta ut och gjuta betongväggar.

Mikael Larsson berättar att det finns vissa styrpunkter som de måste anpassa sig till när de drar fram tågsträckan.

– Vi måste komma över E6. Sen måste vi komma över Götatunneln. Västlänken går upp svagt över den. Sen dyker man ner igen.

– Borta i Haga ligger man tio meter djupare än vad vi gör här. Det är för att hitta berget på rätt sätt. Korsvägen ligger inte riktigt så djupt som i Haga, men lite djupare än här.

Kommer man att märka av det som resenär?

– Nej, det gör du inte. Det finns bestämmelser hur skarp lutning man får ha. Det är det som styr oss helt och hållet.

December 2026 är den beräknade trafikstarten för Västlänken.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.