Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Varje tisdag anordnar Räddningsmissionen studiestunder på Lövgärdesskolan. Här hjälper projektledaren Milad Gorgees 13-åriga Dona Pham och Laith Alfares. Bild: Jonas Lindstedt
Varje tisdag anordnar Räddningsmissionen studiestunder på Lövgärdesskolan. Här hjälper projektledaren Milad Gorgees 13-åriga Dona Pham och Laith Alfares. Bild: Jonas Lindstedt

Här stannar eleverna kvar efter skoltid

En halvtimme efter dagens sista lektion är fortfarande ett 20-tal sjundeklassare kvar i Lövgärdesskolan. Precis som alla andra tisdagseftermiddagar är det Räddningsmissionens studiestund de väntar på.

Sedan i januari har Räddningsmissionen anordnat studiestunder på Lövgärdesskolan. Milad Gorgees, projektledare hos organisationen, berättar att de i början var osäkra på hur intresset skulle se ut. Men av skolans drygt 55 sjundeklassare är det mellan tio och 25 stycken som är med vid varje tillfälle.

– Det är frivilligt att vara med. Men de väntar verkligen kvar efter skoltid. I dag stod de till och med och väntade och bankade på dörren. Det är väldigt roligt, säger han och fortsätter:

– Det är inte bara läxan man kan komma med. Det här är också en möjlighet att öva och bli bättre på det man är mindre bra på – man har ju sina brister i vissa ämnen. Här kan man jobba med arbetsro.

LÄS MER: De vill ta över kommunal krisskola

Volontärer hjälper till

Räddningsmissionens projekt engagerar också flera volontärer. När GP kommer på besök är det tre personer som går runt i klassrummet och hjälper eleverna – en kille från närområdet samt två anställda från samarbetsföretaget Bic som är på plats under arbetstid.

– De är fantastiska. De bidrar med många aspekter som är positiva för barnen – att de får träffa nya människor och bli inspirerade till exempel, säger Milad Gorgees.

13-åringarna Dona Pham och Laith Alfares är på plats för att göra sina läxor i svenska, engelska, matte och NO.

– Det kan vara distraherande att göra läxorna hemma för att man har TV och dator. Då är det lättare att göra dem i skolan istället, säger Dona.

Lär ni er bättre på det här sättet?

– Det blir större skillnad om man får hjälp än om man inte får hjälp alls. Men man kan såklart också få hjälp av föräldrar, säger Dona.

– Det är också bra, men det här är bättre, säger Laith.

Följer eleverna högstadiet ut

I projektet, som också involverar Göteborgs stad, Erikshjälpen och Göteborgs universitet, kommer man följa deras årskull ända upp till nian. Under tiden ska nya arbetssätt testas och utvecklas. Tanken är att skapa nya modeller för att integrera den idéburna sektorn, som Räddningsmissionen tillhör, i skolvärlden. Det slutgiltiga målet är att hjälpa fler barn.

Från skolans håll har man märkt av en viss förbättring under perioden som projektet har fortlöpt.

– Generellt sätt har det mesta blivit bättre det senaste året. Men det är svårt att säga vad man ska credda – i skolan har vi ganska många processer igång samtidigt. Men läxhjälpen har varit väldigt populär och har gett väldigt bra effekt i form av språkkunskaper, säger Richard Furukvist som är lärare i årskurs sju.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.