Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/9

Här planeras nya spårvägar

GP visar vilka stora satsningar på snabbare kollektivtrafik som är på gång i centrala Göteborg.

Det brådskar att snabba upp kollektivtrafiken i och förbi centrala Göteborg. Stan växer kraftigt samtidigt som biltrafiken ska minska med 25 procent.

Men spårvagnar i tågtunneln Västlänken, som nyligen diskuterades i GP efter ett utspel av miljöpartisten Henrik Munck, är inte i sikte. Inte heller riktig tunnelbana.

Istället börjar Västlänken byggas nästa år och ska vara färdig ungefär 2027 men blir som planerat en tunnel för pendel- och regionaltåg. Men under tiden måste också andra stora satsningar på snabbare kollektivtrafik göras för att folk ska kunna ta sig in i eller genom centrala stan.

Stadens flaskhals

Fortfarande passerar alldeles för många spårvagns- och busslinjer Brunnsparken, som varit stans nålsöga sedan spårvagnar började införas runt förförra sekelskiftet. Hela området Brunnsparken-Drottningtorget-Nordstan, ja, egentligen hela innerstan innanför Vallgraven behöver delsaneras på spårvagnar och bussar. Ett antal linjer behöver få nya, snabbare körvägar, antingen genom att grävas ner under jord, lyftas upp i luften eller få egna, nya stråk i markplan - framförallt på biltrafikens bekostnad.

GP beskriver i bildspelet här ovanför sju stora byggen som ska eller kanske ska byggas i centrala Göteborg kommande 15 år. Från linbanan över älven som förhoppningen är ska vara färdig till Göteborgs 400-årsjubiléum 2021, till en ny och andra spårvägsförbindelse till Hisingen, på bro eller i tunnel mellan Lindholmen och Stigberget som kan dröja till 2025-2030.

Längs Alléstråket

Det mest brådskande att få till är, enligt Jörn Engström, kollektivtrafikexpert på Västra Götalandsregionen, spårväg längs Alléstråket.

Det mest troliga enligt honom är att spåren byggs - i båda riktningarna - i Parkgatan på utsidan av Allén där biltrafiken idag går österut. Biltrafiken samlas i stället ihop i färre filer inne i själva Allén, eftersom trafikkontoret har i uppdrag att planera för mindre biltrafik i Alléstråket.

Bygget av Västlänkens station Haga kommer att klippa av Alléstråket under ett antal år men Jörn Engström säger:

– Man skulle kunna bygga spårväg längs Allén inom 5-10 år men mycket planering och politiskt beslutsfattande återstår.

Vill ha statliga pengar

Flera av byggena försöker Göteborgsområdet få staten att vara med och delbetala. Det sker inom ramen för den pågående Sverigeförhandlingen där de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö i utbyte mot att de lovar att bygga nya bostäder kan få statliga pengar till bättre kollektivtrafik.

Högst på Göteborgs förhandlingslista står tre spårvägssträckor på och till Hisingen, från Brunnsbo i norr via norra älvstranden och vidare över/under älven till Stigberget och Linnéplatsen. Även spårvägen längs Allén och linbanan över älven försöker Göteborg få statliga pengar till.

En huvudtanke är att Göteborgsområdet, när det fortsätter växa, ska växa inifrån och ut. Att betydligt fler nya bostäder och arbetsplatser ska få plats i de ofta ganska centrala och halvcentrala områden som i dag är glest bebyggda, eller som på sikt ska förvandlas från gamla industriområden till nya stadsdelar. Då behövs mer och snabbare kollektivtrafik, ända inifrån Brunnsparken och utåt.
 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.