Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Här lyfts Rosenlundsbron bort – inför Västlänksarbetet

Trafikverket har påbörjat de inledande arbetena inför bygget av Västlänkens Station Haga. Under natten mot torsdagen lyftes Rosenlundsbron bort och lades på pontoner längs kajkanten.
– Vi har använt oss av en av de största kranarna i Sverige, säger Christer Lindén, byggledare på Trafikverket.

Utanför Skattehuset vid Rosenlund har en jättelik kran stått längs kajkanten under den senaste veckan. Kranen har en lyftkraft på 600 ton och är på plats för de förberedande arbetena inför bygget av Västlänkens Station Haga.

I lördags användes den för lyfta ner den nya tillfälliga gång- och cykelbron på plats vid Hvitfeldtsgatan.

– Den här tillfälliga gång- och cykelbron ska tjäna som gång- cykelbro under hela byggtiden, säger Christer Lindén, byggledare på Trafikverket.

Anledningen till att en tillfällig bro satts ner i kanalen är att Rosenlundsbron ska tas ner för de schaktningsarbeten som Västlänkenprojektet kommer kräva. Det handlar om ytan från broläget upp till Hagakyrkan. Under tiden har en temporär lösning satts in för gång- och cykeltrafikanter. Bilister kommer framöver få ta andra vägar, exempelvis genom Nya Allén eller via Skeppsbron.

Anrika bron lyftes bort

Under torsdagen så lyftes den anrika Rosenlundsbron bort och lades på pontoner i kanalen. Något som utgör en särskilt teknisk manöver.

– Rosenlundsbron vägde cirka 133 ton när vi lyfte den. Vi har använts oss av en stor kran, en av de största i Sverige, och helt enkelt lyft bort den, säger Christer Lindén.

Hur gedigen process handlar det här om?

– Det har varit stor planering bakom det här arbetet. Man får studera konstruktionen vid bron och ta hjälp av experter som är med och beräknar så att vi lyftet på rätt sätt och sköter om det på bästa sätt.

Bron ligger nu fast förankrad vid kajkanten, vilket möjliggör underhållningsarbeten av den fram till det preliminära återmonteringsdatumet 2023.

– Även om den inte används så kommer den krävas visst underhåll under åren, säger Christer Lindén.

Hållplatsen stängs av

Nu inleder Trafikverket nästa steg i arbetet. Det handlar om arkeologiska förundersökningar som ska göras på hela Rosenlunds- och Pusterviksområdet.

– Vi kommer lägga om en del befintliga ledningar dels så att arkeologerna kan komma och titta, och dels så att vi kan flytta ledningar till andra delar inför schaktarbetena. Det här kommer vi göra i ganska många faser under en ganska lång tid framöver, säger Karin Malmquist, projektledare på Trafikverket.

Under sommaren kommer vissa schaktarbeten inledas på Hagakyrkans sida. Det betyder att Hagakyrkans hållplats stängs av mellan 8 juli och 5 augusti.

– Då ska Västtrafik också göra andra ombyggnationer samtidigt, så det blir ett arbete som samordnas, säger Karin Malmquist, projektledare på Trafikverket.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.