Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Här lagar de spårvagnen – med silvertejp

När en skruv lossnade på en spårvagn vid Mölndals centrum tog reparatörerna till ett beprövat knep – silvertejp. – Jag trodde först inte mina ögon när jag såg att de stod och tejpade vagnen, säger ett vittne.

Det var vid 12.30-tiden i söndags som en vagn på linje 2 stannade för reparation vid Mölndals centrum. Flera förbipasserande hörde av sig till Göteborgs-Posten efter att de sett en till synes udda reparationsteknik.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det har ju varit många turer kring de där italienska vagnarna, men att de skulle laga dem med silvertejp, det var något nytt, skriver en läsare i ett mail.

Göteborgs spårvägar berättar att det inte var något allvarligt tillbud.


– Det var ett fäste som släppt på en taklucka. En skruv som hade lossnat helt enkelt, säger Annette Johansson, kommunikationschef  för Göteborgs spårvägar.

"Provisorisk lösning"

Hon berättar att reparatörerna tvingades till en tillfällig lösning för att vagnen skulle kunna köras till en depå för att repareras.

– Föraren rapporterade in ett fel och reparatörer åkte ut och konstaterade att ett fäste släppt på en lucka på taket. Eftersom luckan skyddar teknisk utrustning från till exempel regn så behöver den vara stängd. Så de gjorde en provisorisk lösning och eftersom det blåste rätt mycket den dagen så tejpade de fast den för att den skulle hållas stängd, säger Annette Johansson.

Är det vanligt att ni använder tejp för att reparera vagnarna?
– Att en skruv lossnar på en taklucka är inget vanligt fel. Jag hittar tre stycken i våra system sedan 2006, säger hon.

Annette Johansson har svårt att se det roliga i att GP:s läsare uppmärksammar händelsen och är inte bekant med det skämtsamma uttrycket att "allt går att laga med silvertejp".

– Det var inga konstigheter egentligen. Vagnen kunde åka till depån och är nu reparerad, säger hon.

I nuläget är det oklart huruvida Göteborgs spårvägar behövt rycka ut på fler akuta reparationer där spårvagnar behövts tejpas.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.