Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Här kan du testa den självkörande bussen

På måndagen började två självkörande minibussar trafikera en ny sträcka på Lindholmen. Det är gratis att åka med och turerna med linje 56 går att se i apparna ”Västtrafik to go” och ”Parkering Göteborg”.

GP har tidigare skrivit om testkörningar av de självgående bussarna. I projektets första och andra fas testades de på olika sträckor på Chalmers och Lindholmen. För varje ny fas har minibussarna fått köra längre och svårare vägar. Nu är det dags för fas tre: Busslinje 56, med premiär på måndagen.

Helt förarlösa är inte bussarna. En säkerhetsförare är med under resan och övervakar fordonet. Om bussen skulle få problem så kan säkerhetsföraren ta över körningen med hjälp av en ”tv-spelskontroll”.

– Om det kommer något hinder på vägen, som en lastbil som parkerat och blockerar vägen, så tar jag över och kör förbi manuellt, säger säkerhetsföraren Alireza Ghafarian.

Finns i Västtrafiks reseapp ”To go”

Den största skillnaden när man nu går in i projektets tredje fas är att turerna syns i Västtrafiks reseapp ”To go” och appen ”Parkering Göteborg”. Bussarnas linje 56 trafikerar sträckan från Hugo Hammars kaj till Regnbågsgatan tur och retur mellan klockan 07 och 18 på vardagar. Det är gratis att åka med och testet pågår till slutet av maj.

LÄS MER: Här kan göteborgarna åka självkörande buss

Regnbågsgatan är en knutpunkt för kollektivtrafiken och det övergripande syftet med projektet är att få pendlare att ställa bilen i ytterområdet och åka kollektivt sista biten. För att ytterligare locka människor att testa bussarna har man halverat priset för parkeringstillstånd vid Hugo Hammars kaj under testperioden.

– Det är en nyskapad sträcka som minibussarna trafikerar. Målet är att knyta ihop bostäder och arbetsplatser i området, säger Ellen Pileblad, presskommunikatör på Västtrafik.

Säkerhetsförare kan ta över

Projektet kallas S3, Shared Shuttle Services, och är en del av regeringens samverkansprogram ”Nästa generations resor och transporter”.

– De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

Självkörande bussar – så funkar det

Två minibussar trafikerar Hugo Hammars Kaj, via Anders Carlssons gata till Regnbågsgatan tur och retur mellan 07-18 på vardagar.

Bussmodellen heter Arma och är byggd av det franska bolaget Navya.

Bussen tar 11 sittande passagerare, inklusive säkerhetsförare. På grund av corona är dock antalet resenärer tillfälligt begränsat.

En minibuss väger 2 400 kilo, är 4,75 meter lång, 2,65 meter hög och är 2,11 meter bred.

Maxhastighet är 20 kilometer i timmen.

Bussarna är eldrivna och räckvidden är cirka 10 mil eller 8 timmars körning.

(Källa: Västtrafik.)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.