Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Här döps Trainy McTrainface

Tåget har fått uppmärksamhet över hela världen. Under tisdagen genomfördes den officiella dopceremonin för Trainy McTrainface på Göteborgs centralstation. – Det här blev lite av en revansch för Boaty McBoatface, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på tågbolaget MTR.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

 

Så tuffade det till slut iväg - tåget som sedan i somras har fått stor internationell uppmärksamhet efter att tidningen Metros läsare i en omröstning valde att döpa det till Trainy McTrainface. 

Namnet har en tydlig koppling till det förslag som det brittiska folket förra året, i en liknande omröstning arrangerad av det brittiska forskningsrådet, ville att ett framtida polarforskningsfartyg skulle heta.

Läs mer: Göteborgståg har fått nytt namn – ska heta Trainy McTrainface

Lyssnade inte på folket 

Namnet Boaty McBoatface föll dock inte den brittiska regeringen i smaken för ett fartyg som väntas kosta två miljarder kronor. Till slut röt den brittiske vetenskapsministern Jo Johnson ifrån och bestämde att fartyget istället skulle döpas till RRS Sir David Attenborough, ett förslag som inte slutade högre upp än på fjärdeplats i omröstningen. 

Reaktionerna lät inte vänta på sig och i sociala medier kokade missnöjet. Det hjälpte knappast att man i Storbritannien försökte rädda upp situationen genom att döpa en obemannad fjärrstyrd forskningsubåt till Boaty McBoatface. 

När det blev känt att tågbolaget MTR i Sverige i motsats till den brittiska regeringen tänkte lyssna på folket och döpa ett av sina tåg till Trainy McTrainface blev reaktionerna desto muntrare. 

Nyheten fick på kort tid spridning över stora delar av världen efter att internationella tidningar och tv-kanaler som CNN, BBC och Fox News rapporterade om det ovanliga tågnamnet. 

Strax före klockan 13.00 på tisdagen döptes Trainy McTrainface på Göteborgs centralstation. 

"Revansch för Boaty"

Omkring 30 personer fanns på plats när  Peder Osterkamp, kommersiell chef på tågbolaget MTR, sprutade ner "Trainy" med champagne inför premiärturen mellan Göteborg och Stockholm. 

Osterkamp medger att MTR till en början blev tagna på sängen av den stora uppmärksamheten. 

– När det första Trainy McTrainFace-förslaget kom in visste vi inte vad det var. Sedan fick vi läsa på om Boaty McbBoatface. Då anade vi att det här kunde bli stort och det blev enormt, säger Peder Osterkamp. 

När tåget nu har börjat rulla hoppas Osterkamp på fortsatt uppmärksamhet. 

– Det här blev lite av ett sagoslut efter det snöpliga slutet för Boaty. Vi hoppas att många Boaty-fans kommer att bli glada, nu har ju han fått lite revansch, säger Peder Osterkamp. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.