Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Här är listan över Göteborgs mest försenade linjer

Göteborg växer och trafiken med den. Det frestar på framkomligheten i stan. GP har listat fem av Västtrafiks särskild sårbara linjer.

Kollektivtrafiken i Göteborg har, enligt Västtrafik, blivit sämre på att hålla tidtabellen. Mikael Olsson, från Västtrafiks ledningsgrupp, säger att han förstår att det väcker irritation bland resenärer och flaggar samtidigt för att det kommer att pågå under lång tid när staden växer och byggs om.

– Vi bygger en ny stad, det leder till framkomlighetsproblem. Det är stor utmaning för oss. Men ibland finns det inget val. Det blir stopp i trafiken. När Götatunneln var stängd ledde det till ökad biltrafik i stan och det drabbade på så vis kollektivtrafiken med köer.

"Längre restider"

Nya projekt dyker upp i stan när andra knappt har avslutats.

– När Älvsborgsbron stängs ner tre månader i sommar kommer vi att få stora utmaningar. Vi har ett samarbete med staden och Volvo för att hitta lösningar. År 2020 ska etapp två av Västlänkenbygget på Korsvägen starta. Då kan vi inte köra buss där och restiderna kan bli lite längre.

Vissa tider på dygnet är alltid särskilt drabbade när det gäller trafiken.

– Värsta rusningstrafiken är mellan klockan sju och nio samt 15 och 19. Då ska alla åka till kontor, skola och allt vad det är. Om det blir stopp vid den tiden, blir det problem, säger Mikael Olsson.

LÄS MER: Västtrafik: Ersättningar för förseningar ökar stort

LÄS MER: 158:an - försenad fyra av tio gånger

Fem sårbara linjer

GP har utifrån statistik från Västtrafik listat fem särskilt sårbara linjer. Statistiken visar medeltalet för hur olika linjer missar att avgå i tid. För att hålla sig inom tidtabellen ska fordonet inte avgå mer än tre minuter efter utsatt tid.

Buss 158

Kör på sträckan: Vasaplatsen via Sahlgrenska till Skintebo Punktlighet: Drygt fyra av tio (42 procent) bussar på linjen avgår inte enligt tidtabell. Kommentar: 158:an är den linje som sticker ut med sämst punktlighet. Enligt Västtrafik handlar det främst om dålig framkomlighet inne i centrala stan. Linjen börjar med en försening från stan, vilket ger effekt hållplatserna efter och även påverkar förseningen på tillbakavägen. Linjen kör endast kör under rusningstimmarna.

Buss 16

Kör på sträckan: Eketrägatan - Sahlgrenska - Högsbohöjd, Punktlighet: Har något bättre punktlighet än 158:an, men nästan fyra av tio (39 procent) är försenad. Kommentar: En känslig sträckning enligt Västtrafik. Dels är Sahlgrenskaområdet tungt trafikerat, dels kör den genom stadskärnan.

Rosa Express

Kör på sträckan: Billdal - Nordstan - Gerrebacka Punktlighet: Av tio bussavgångar på linjen är 3,4 försenade mer än tre minuter (34 procent) Kommentar: Express Rosa åker via Kärra genom hela stan ner mot Billdal. På den här sträckan pågår flera byggjobb. Västtrafik får då och då sätta in fler fordon på grund av det.

Spårvagn 6

Kör på sträckan: Kortedala - Sahlgrenska - Länsmansgården Punktlighet: Drygt tre av tio spårvagnar på linjen avgår inte i tid. (32 procent) Kommentar: 6:an är den spårvagn som har sämst punktlighet. Västtrafiks förklaring är att den har en mycket lång sträcka, men många olika trånga sektorer på vägen, vilket framför allt påverkar den som åker med hela linjen. De flesta åker dock delsträckor.

Spårvagn 5

Kör på sträckan: Östra Sjukhuset - Kålltorp - City - Länsmansgården Punktlighet: Av tio spårvagnar på linjen avgår 2,4 inte i tid. (24 procent) Kommentar: Hamnar på plats fem bland spårvagnar med sämst punktlighet, men förtjänar ändå sin plats på listan eftersom den är i ett särskilt känsligt läge. Det är den enda linje som går från Kålltorp via Delsjövägen mot city. Om något händer på 5:ans linje går det i dagsläget inte att sätta in ersättningstrafik. Bussar får inte får köra där eftersom bärigheten är för dålig. Delsjövägen kommer att vara avstängd för motorfordonstrafik mellan Skårsgatan och Storagårdsgatan från februari till mitten av augusti.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.