Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/5

Här är första bygget i Göteborgs nya city

Nya Regionens hus blir första bygget som snart skjuter upp i glödheta området mellan Centralen och älven.

Överdäckningen av motorvägen från Götatunnelns mynning och österut har redan börjat förberedas. Nästa år börjar nya Hisingsbron byggas och året därpå, 2018, tågtunneln Västlänken.
Men ett stort bygge är redan på väg att snart börja skjuta upp ur den djupa göteborgsleran så här nära Göta älv. Det är Västra Götalandsregionens nya kontors- och konferenskomplex, Regionens hus.
Markarbetena pågår på tomten mellan motorvägen och Vita huset, det vackra gamla stationshuset som byggdes åt Bergslagsbanans järnväg i början av 1880-talet.

I Regionens hus ska det mesta av regionens göteborgsbaserade ledning och administration samlas ihop. Huset blir 15 våningar i änden in mot stan och fem våningar i en lägre del "bakom" stationshuset. Vita huset blir huvudentrén till hela komplexet och ska knytas ihop med nybygget via inglasade gångar.
Här ska cirka 1 300 anställda ha sin bas när regionen samlar ihop kontor som nu är utspridda på 15-talet olika ställen i stan. Störst är "koncernkontoret", som den centrala förvaltningen kallas, med drygt 400 anställda. Västtrafik har ungefär lika många. Andra stora är Närhälsan, Folktandvården, Västfastigheter och Kultur i Väst med vardera mellan 77 och 95 anställda.

– Stationshuset med den lilla parken framför ligger ju nu lite som en avstyckad herrgård, i ett område där en massa nya saker ska byggas, säger Henrik Erdalen på Västfastigheter som ingår i regionen.
Mellan stationshuset och Bergslagsparken, som den heter, ska en boulevard med trädallé dras fram. Den ska börja borta vid Skeppsbron i väster, gå över Packhusplatsen, förbi Operan och Nordstan och vidare österut genom den planerade nya stadsdelen i Gullbergsvass. På sikt ska boulevarden få spårväg.

Alldeles "bakom ryggen" på nya Regionens hus går motorvägen. När regionbygget började planeras redan för många år sedan trodde man fortfarande att det skulle ha Götatunnelns ner- och uppfart mellan sig, nya Hisingsbron och bebyggelsen på Gullbergstrand. 
Men så fattades beslutet att Trafikverket ska däcka över motorvägen halvvägs bort mot Gasklockan. Ovanpå överdäckningen planeras vanliga stadskvarter. 
Därför hade stadsbyggnadskontoret hoppats att Regionens hus skulle kunna få ett "levande gatuplan" med butiker och service av olika slag i bottenvåningen, för att skapa mer liv i det som nu blir en vanlig stadsgata längs Regionens hus "baksida". 

– Men vi lyckades tyvärr inte vända den frågan, konstaterar Simon Wallqvist, arkitekt på stadsbyggnadskontoret.

Henrik Erdalen på Västfastigheter förklarar varför:
– Det hade varit svårt att integrera så mycket kommersiella lokaler i ett hus som vårt.
Nu blir det i alla fall en stor restaurang som ska vara öppen också för allmänheten, i höghusets bottenvåning.

Prislappen för Regionens hus ligger i nuläget på drygt en miljard kronor (1 059 miljoner). I summan ingår köpet av marken och det gamla stationshuset för sammanlagt 152 miljoner. Själva nybygget som nu pågår landar, enligt Henrik Erdalen, på drygt 800 miljoner.
– Vi är glada att vi kom igång först, eftersom det ska byggas så mycket annat runtomkring. Nu har vi hunnit påla 90 meter ner i leran och det blir andra byggare som får förhålla sig till vårt bygge i stället för tvärtom, säger Henrik Erdalen.
 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.