Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Saltholmen, 11:ans ändhållplats, pekas ut som ett ställe där det är stor risk för trängsel i sommar. Bild: Robin Aron
Saltholmen, 11:ans ändhållplats, pekas ut som ett ställe där det är stor risk för trängsel i sommar. Bild: Robin Aron

Här är det mest trängsel på Göteborgs bussar och spårvagnar

Helst ska resenärer gå eller ta cykeln istället för att åka kollektivt – men det är inte ett alternativ för alla. Vill du undvika platserna där det är trångt? Här listas de spårvagnslinjer, bussar och hållplatser där det är mycket folk.

Resenärer i kollektivtrafiken uppmanas hålla avstånd, men under våren och sommaren har det vittnats om fulla bussar och spårvagnar där det kan vara en omöjlighet.

LÄS MER: Trångt i kollektivtrafiken – trots Folkhälsomyndighetens skarpa uppmaningar till Västtrafik

Har du upplevt trängsel i kollektivtrafiken? Mejla GP på [email protected] och berätta.

I juni minskade visserligen resandet i Göteborgs stadstrafik med ungefär 35 procent jämfört med förra året. Men det blir trångt ändå.

Enligt förra veckans rapport från Länsstyrelsen Västra Götaland om resande är det för mycket folk på var tionde tur i spårvagnstrafiken. Enligt den senaste uppdateringen finns det ”fortsatt vissa problem med trängsel på och i anslutning till några särskilt populära linjer. Främst i Göteborg.”

Varje vecka rapporterar även Västtrafik vilka linjer och hållplatser som drabbas av trängsel. De senaste siffrorna pekar ut tre spårvagnslinjer och fem busslinjer där man har noterat fulla fordon, bland annat linje 60 och Rosa Express, samt hållplatser där det blir mycket folk.

Se den fullständiga listan längst ner i artikeln.

Karta: Risk för trängsel

Västtrafik har även identifierat ett tjugotal hållplatser där det finns risk och stor risk för trängsel. Bland annat stora knutpunkter som Brunnsparken och Hjalmar Brantingsplatsen men även platser där båtarna lägger till i skärgården som Brännö Rödsten och Vrångö.

Se kartan nedan för samtliga platser.

Stoppar inte resenärer vid påstigning

Västtrafik meddelar att man i sommar har samma åtgärder för att förhindra trängsel som under våren: värdar som informerar om att ta nästa tur eller resa med en annan linje vid trängsel och information i olika kanaler där man uppmanar folk till att hålla avstånd, visa hänsyn och undvika onödiga resor.

Men enligt uppdateringarna från Västtrafik fortsätter det att vara trångt ombord på flera avgångar.

– Definitionen av trängsel har blivit lite snävare än innan corona, det som tidigare har känts som mer okej utrymme anses i dag vara trångt, säger Henrik Kjellberg, presskontakt på Västtrafik, och fortsätter:

– Men ja, det är svårt. Vi kör så mycket trafik vi kan utifrån de resurser vi har men det är helt klart en utmaning.

Varför har ni inte personal som stoppar resenärer när det är för fullt ombord?

– Vi har inte de befogenheterna. Vi kör allmän kollektivtrafik och har som uppgift att köra den så mycket det bara går. Vi har valt en väg där vi kommunicerar och ber folk följa de rekommendationer som finns. Vi ser hellre att vi löser det med kommunikation och dialog.

– Vi kör på den strategi som vi har arbetat med hela våren, vi ser att det har gett effekt och mycket lägre resande. Vi märker att folk lyssnar till rekommendationerna, men visst är det trångt vid vissa avgångar, särskilt i rusningstid.

FHM: ”Vi ser förbättringspotential”

Folkhälsomyndighetens rekommendationer är att man i första hand ska gå, cykla eller åka på något annat sätt än kollektivt.

”Resor med färdmedel där det inte går att boka plats, exempelvis spårvagnar, tunnelbanor och stadsbussar, bör om möjligt undvikas”, skriver myndigheten.

– Det finns allmänna råd som riktar sig till olika aktörer som måste ta sitt ansvar att säkerställa att det finns turer och avgångar som möjliggör förutsättningarna att minimera risken för smitta, säger Karin Tegmark Wisell, chef vid Folkhälsomyndigheten, under tisdagens presskonferens.

Hon betonade även det individuella ansvaret, och sa att om bussen är full ska man vänta på nästa.

LÄS MER: Folkhälsomyndighetens nya råd: "Res inte med spårvagn"

På frågan om aktörerna i Sverige följer myndighetens rekommendationer för att minska trängsel svarade hon, utan att peka ut enskilda aktörer:

– Vi ser förbättringspotential. Vi vill verkligen att alla tar sitt ansvar, inklusive aktörerna. Om det blir fullt vid upprepade tillfällen och det inte går att följa de rekommendationer som finns får man se över vad man kan göra ytterligare.

Bild: Jonas Lindstedt
Bild: Jonas Lindstedt

Spårvagn 7

Hållplatser där turerna ibland varit fulla: SKF, Gamlestads torg, Kviberg, Bellevue, Centralstationen, Brunnsparken, Valand och Ejdergatan.
Bild: Olof Ohlsson
Bild: Olof Ohlsson

Spårvagn 9

Hållplatser där turerna ibland varit fulla: Masthuggstorget, Järntorget, Stenpiren, Gamlestadstorg, Hjällbo, Brunnsparken, Centralstationen och Stigbergstorget.
Bild: Robin Aron
Bild: Robin Aron

Spårvagn 11

Hållplatser där turerna ibland varit fulla: SKF, Gamlestads torg, Centralstationen, Järntorget, Stenpiren, Masthuggstorget, Stigbergstorget, Bellevue och Fjällgatan.
Bild: Ciprian Gorga
Bild: Ciprian Gorga

Buss 60

Hållplatser där turerna ibland varit fulla: Brunnsparken, Stenpiren, Oscar Fredriks kyrka, Ullevi Norra, Centralstationen, Prinsgatan, Vagnhallen Gårda och Järntorget.

Grön Express

Hållplatser där turerna ibland varit fulla: Backadalsmotet, Liseberg, Berzeliigatan, Delsjömotet, Nordstan, Liseberg station och Heden.

Gul Express

Hållplatser där turerna ibland varit fulla: Partille centrum, Svingeln, Volvo Torslanda, Kvastekulla, Kulturum, Nordstan och Vädermotet.

Svart Express

Hållplatser där turerna ibland varit fulla: Svingeln, Munkebäcksmotet, Centralstationen, Östra sjukhuset, Lilleby Kronogård, Nordstan, Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen.
Bild: Anders Hofgren
Bild: Anders Hofgren

Rosa Express

Hållplatser där turerna ibland varit fulla: Marklandsgatan, Radiomotet, Linnéplatsen, Pilegården, Järntorget, Snipen, Kärraporten och Askims stationsväg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.