Göteborg får allt fler spårvagnar och nu räcker det inte längre med depåerna vid Slottsskogen, Majorna och Gårda. I måndags rullade de första vagnarna ut från den nya depån på Ringön.
– Det är en modern depå på strategisk plats. Verkstadsplatserna är tekniskt vassare och depån är anpassad efter de nya vagnarna, säger Darko Popovic som är fastighetsförvaltare på Västfastigheter.
LÄS MER:Spårvägsnätet måste byggas om – kan inte trafikeras av långa spårvagnar
Förra året ökade antalet spårvagnsresor i Göteborg med 8 procent. För att möta behovet har regionen köpt in 40 nya spårvagnar och de började levereras i vintras. Om några år ska man också börja köpa in 45 meter långa spårvagnar i stället för dagens som är 30 meter. De ryms bara i den nya depån på Ringön.
Ska rymma 100 vagnar
Den nya depån har uppställningsplats, servicehall, personalutrymme och plats för 30 vagnar. Så småningom ska man bygga vidare för att få plats med ytterligare 70 spårvagnar, men den delen är uppskjuten eftersom upphandlingen har överklagats.
Anläggningen skulle egentligen kosta 1,2 miljarder kronor. Eftersom marken var lerigare än man trodde så kommer notan snarare landa på 1,7 miljarder.
LÄS MER: Felkalkylen: Bygget blir en halv miljard dyrare
Den nya depån på Ringön innebär att det finns mycket mer plats att reparera och förvara spårvagnar. Det säkrar också tillgången till spårvagnar på Hisingen. Idag förvaras alla spårvagnar på fastlandet om nätterna, så om det är något fel på Götaälvbron kan inga vagnar köra över.
Ska säkra ö-trafiken vid problem på Götaälvbron
Det blir extra viktigt nästa sommar då bygget av Hisingsbron gör det omöjligt för spårvagnar att korsa älven.
– Och om det skulle vara problem med bron någon gång så kan vi fortfarande hålla igång trafiken på Hisingen, säger Darko Popovic.
LÄS MER:Beslutet: Göteborg ska få längre hållplatser
Nu planeras inga nya spårvagnsdepåer. Däremot ska den 100 år gamla vagnhallen i Majorna moderniseras.
– Vi tittar på om vi ska utveckla den i framtiden. Det är gammal depå så det finns mycket att förbättra, säger Darko Popovic.