Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Så här kan det nya färjeläget se ut, med bussar som stannar vid piren.  Bild: White arkitekter
Så här kan det nya färjeläget se ut, med bussar som stannar vid piren. Bild: White arkitekter

Här är alternativet till Linbanan – ny bro över Lundbyleden

Alternativet till linbanan är färja över älven och elbussar på land. Lösningen skulle bland annat kräva en ny bro över Hamnbanan och Lundbyleden och kan få en prislapp på 1,4 miljarder kronor.
– Restiden med det här systemet är något längre än dagens linje 6, säger Christer Niland, chef för stora projekt på trafikkontoret.

När politikerna beslutade att linbanan skulle utredas på nytt fick tjänstemännen också uppdraget att ta fram ett alternativförslag.

LÄS MER: Trafikkontoret presenterar nya linbaneutredningen

Det förslaget bygger på två olika sträckor med hybridskyttel och elbuss. Det handlar om färjetrafik mellan Stenpiren – Pumpgatan, samt Rosenlund – Lindholmen.

– Turtätheten är var tionde minut. Färjan rymmer fler personer men linbanegondolen åker var 99:e sekund, säger Christer Niland, chef för stora projekt på trafikkontoret.

Christer Niland, chef för stora projekt på trafikkontoret. Bild: Petter Trens
Christer Niland, chef för stora projekt på trafikkontoret. Bild: Petter Trens

För att lösningen ska uppfattas som attraktiv måste färjelägena byggas om. Bland annat skulle nya busshållplatser behövas vid färjelägena.

– En nödvändighet för att få attraktivitet är att göra investeringen på Lindholmssidan för att få busstrafiken närmare älven för annars är det för långa gångtider, säger Christer Niland.

På landsidan ska det gå elbussar till Eketrägatan samt Wieselgrensplatsen, via Västra Ramberget och Lindholmen.

LÄS MER: Linbanans väg – gick från Göteborgs prestigeprojekt till ekonomiskt praktfiasko

Kräver en ny bro

Det nya alternativet kräver infrastrukturinvesteringar för att allt ska glida på smidigt. Bland annat i form av en ny bro som går över Lundbyleden och Hamnbanan.

– Ska man få alternativet att fungera riktigt bra så behöver man en ny bropassage över Hamnbanan och Lundbyleden. Men det är väldigt osäkert hur mycket det här skulle kosta, säger Christer Niland.

Slutnotan för alternativet landar mellan 1 miljard kronor och 1,4 miljard kronor.

– Det här färja/buss-alternativet har en investeringskostnad i den här storleken men det är jättestora osäkerheter, säger Christer Niland.

Här är sträckorna som alternativlösningen skulle trafikera. Den prickiga röda linjen gestaltar den bro som kan behöva byggas. Bild: Västtrafik
Här är sträckorna som alternativlösningen skulle trafikera. Den prickiga röda linjen gestaltar den bro som kan behöva byggas. Bild: Västtrafik

Måste utredas ytterligare

Driftskostnaden för buss och färja ligger på omkring 84 miljoner kronor. Det är något högre än det nya linbaneförslaget (drygt 30-50 miljoner kronor).

Restiden från Järntorget till ändhållplatserna blir något längre än dagens restid för linje 6.

– Det skulle inte generera så mycket resande mellan älvpunkterna, konstaterar Christer Niland.

Delar av förslaget kan vara klart till 400-årsjubileet 2021, men största delen måste byggas ut i efterhand. Christer Niland förklarar dock att alternativförslaget fortfarande måste utredas grundligare innan det ska ses om ett fullgott alternativ.

– Det här förslaget ska vi betrakta som att frågan går att lösa på annat sätt. Men om man då skulle besluta sig för att lägga ner linbanan och gå på ett annat alternativ måste man titta vidare på om det är så här man ska göra och det ska se ut just så här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.