Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Masthuggskajen på onsdagsmorgonen.

Häftig kastvind trolig orsak till haveriet

Olyckan orsakades av en häftig kastvind. Stena Danica rubbades ur sitt läge och drog med sig landgången.

– Det är den högst troliga förklaringen och vi kan nästan utesluta att det var något fel på landgången, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line.

Landgången eller ”matargången” är resenärernas sista förbindelselänk till färjan. Gången är förankrad i terminalbyggnaden och vilar på två pelare ut mot färjan. Den genomgår en stor besiktning varje år.

– Den senaste gjordes i november förra året och det skulle gjorts en ny besiktning senare i den här månaden, säger Jesper Waltersson.

Matargången har byggts av Göteborgs Hamn. Den utmynnar i en sluss som förankras i fartyget. Rederiets tekniska undersökning visar att haveriet med all säkerhet inte orsakades av något konstruktionsfel.

– En kastvind rubbade Danica ur sitt läge mer än normalt och fartyget har dragit med sig landgången ut, säger Jesper Waltersson.

Jesper Waltersson säger att Stena Line aldrig tidigare råkat ut för en liknande händelse. Rederiet kommer att ”vidta ett antal åtgärder” så att det inte skall hända igen.

Lyckligtvis var inte några passagerare på väg om bord när matargången rasade. Om den häftiga kastvinden kommit i samband med ombordstigning hade inte matargången kunnat rasa.

– Då fäller vi ut de två bakre ramperna och en sidoramp och då är fartyget ordentligt fixerat, säger Jesper Waltersson. Passagerarna behöver inte känna någon oro.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.