Gummibåtar ersätter Lasse Dahlquist

ANNONS
|

Skälet är ekonomi - fjolårets dåliga väder innebar att Vingatrafiken inte innebar någon god affär. Och att årets sommar kan bli bättre är inget man vill chansa på.

- Vi har chansat nog på sistone, säger Martin Hultman, chef för Börjessons i Göteborg. Förra året var en ren förlustaffär, vi minskade passagerarantalet till mindre än hälften jämfört med året dessförinnan.

Han tycker att övergången till rib-båtar faktiskt innebär fördelar för Vingaresenärerna.

- Nu kommer vi att lämna Göteborg två gånger om dagen, klockan 10 och klockan 14, med två båtar varje gång. Tidigare gick Lasse Dahlquist bara en gång om dagen. Och överfarten tar dessutom bara halva tiden nu.

ANNONS

Men är inte båtresan en del av själva nöjet?

- Vi har intervjuat våra passagerare och vet vad de vill. De allra flesta vill till Vinga och tillbringa tiden där. Att lägga tid på båtresan är inte så intressant. De som i huvudsak vill åka båt väljer andra turer, säger Martin Hultman.

För den nostalgiske är hoppet dock inte helt ute. Passagerarfartyget Lasse Dahlquist kommer att gå tre turer till Vinga under maj, dessutom vissa dagar i sommar, när vädret är bra. Dessutom kommer den att användas till chartertrafik.

* En rib-båt är en liten, oftast öppen, motorbåt med hårt skrov och uppblåsbara relingar av gummi. Förkortningen rib står för Rigid Inflatable Boat.

* Rib-båtarna som Börjessons använder till Vinga tar 12 passagerare. De kommer att köra med två båtar vid varje avgång, i hastigheter kring 30 knop.

* Båtarna går varje lördag under maj-september, dessutom varje dag under juli.

ANNONS