GU:s fartygsinköp ångras - kostade 127 miljoner

Skeppsingenjören Jan Bergholtz ångrar att bygget av GU:s nya forskningsfartyg hamnade hos Nauta. När Sveriges lantbruksuniversitet gjorde en liknande beställning för 430 miljoner fick det polska varvet nobben direkt.

ANNONS
|

Bygget av GU:s nya forskningsfartyg för 127 miljoner har kantats av förseningar och tagit över fyra år i stället för två och är ännu inte klart för leverans. I samband med upphandlingen la Nauta sitt anbud markant lägre än konkurrenternas och Göteborgs universitet nappade.

– I en offentlig upphandling vägs olika faktorer samman men det är ändå kostnaden som är den tyngst vägande faktorn. Så enkelt är det. Att vi valde Nauta utöver priset var att universitetet i Gdansk hade beställt ett liknade fartyg sex månader tidigare och trodde då att det fanns skäl att tro att de hade kompetensen att klara av det här, säger Jan Bergholtz, skeppsingenjör.

ANNONS

Oklart leveransdatum

Som GP tidigare har berättat var senaste leveransdatum för fartyget satt till den 30 juni. Fartyget väntas till Göteborg under hösten men oklart vilket datum.

Skulle du i dag rekommendera Nauta till någon annan?

– Vårt projekt pågår fortfarande och vi behöver ha en vettig relation med varvet. Därför är det känsligt med vilken information som kommer ut i media. Men då jag arbetar på uppdrag av en offentlig institution måste jag svara så sakligt och sanningsenligt jag kan. Så nej, det skulle jag givetvis inte göra, säger Jan Bergholtz.

Som GP tidigare har berättat är Transportstyrelsens inspektör, Michael Johansson, lika kritisk mot det polska varvet. Han har ställt in sin semester i sommar för att inte försena bygget ytterligare.

– Det är mycket dubbeljobb här som tar tid och jag är så trött på det varvet. Men jag känner mig ansvarig för att båten ska blir klar och vill göra ett bra jobb, förklarade han tidigare för GP.

Enligt honom beror en del av förseningarna på att varvet inte kvalitetssäkrar sina installationer innan de kallar på inspektion. Vid ett tillfälle tillkallades han för att kontrollera en vattentät dörr. Testet visade att dörren läckte vilket varvet enkelt hade kunnat upptäcka och åtgärda själva före inspektionen.

ANNONS

Blev för tung

Något som också försenat bygget var att båten blev för tung. För att återställa fartygets flytkraft tvingades varvet förlänga farkosten med drygt tre meter till en kostnad av nästan 35 miljoner kronor. En summa varvet krävt att GU ska betala.

Enligt Michael Johansson använde varvet sig av överdimensionerat material av stål, tvärtemot vad specifikationen från början sa.

GU är inte ensamma om att vänta på nytt forskningsfartyg. 2011 beslutade Havs- och vattenmyndigheten att skrota forskningsfartyget Argos, bland annat för att det fanns asbest ombord. Sedan dess har svenska myndigheter hyrt forskningsfartyg från våra grannländer för att kunna utföra sina uppdrag.

Gick inte vidare

Men nu är ett nytt fartyg beställt av Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, för 430 miljoner kronor på uppdrag regeringen via Havs- och vattenmyndigheten. Inför beställningen tävlade ett 25-tal varv, varav fem gick vidare till andra omgången, dock inte Nauta.

– Vi lade stor vikt vid tidigare erfarenhet av forskningsfartyg och Nauta föll bort efter första omgången av upphandlingen på grund av bristande kvalifikationer, säger Anders Englund, projektledare för fartygsbygget vid SLU.

Bygget av SLU:s nya fartyget gick till det spanska varvet Armon. Fartyget väntas vara i drift 2019 och är ett 69 meter långt oceangående forskningsfartyg som ska användas för alla typer av havsforskning och miljöövervakning.

ANNONS

– Vi håller fortfarande på att designa fartyget och inte kommit så långt ännu. Varvet har precis börjat skära plåtar. Vi har ett bra samarbete, de följer våra specifikationer och har god ordning och reda, säger Anders Englund.

Driften av det forskningsfartyget ska skötas av Sjöfartsverket.

Det polska varvet Nauta har avböjt kommentarer.

Fakta: GU:s nya fartyg

2013 beställde Göteborgs universitet ett nytt fartyg hos det polska varvet Nauta i Gdansk. Leveransdatum sattes till den 15 maj 2015 men bygget är två år försenat och inte klart än.

Transportsstyrelsens fartygsinspektör Michael Johansson har haft närmare 200 anmärkningar på fartyget, varav en tredjedel ännu är öppna.

En förklaring till förseningen är att varvet använt sig av överdimensionerade och skrymmande stålkonstruktioner, tvärtemot vad specifikationen från början sa.

Fartyget fick också förlängas med drygt tre meter eftersom båten blev tung.

Under årens lopp har Nauta begärt att GU ska betala mer för bygget men universitetet har sagt nej.

ANNONS