Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göran Söderström från Letters from Sweden ligger bakom GP:s nya typsnitt Bild: Anna Svanberg

GP:s nya typsnitt – en blinkning till Göteborgs rötter

Göteborgs-Posten byter textstil och låter hemstadens nederländska rötter prägla tidningens utseende.
– Samtidigt som Göteborg byggdes skapades typsnitt i Holland som än i dag är förebilden till många moderna typsnitt. Där har vi en fantastisk koppling, säger typsnittsdesignern Göran Söderström.

Göteborgs-Postens rötter sträcker sig tillbaka till 1800-talet. Två sekel tidigare anlades staden Göteborg, mycket tack vare inackorderade holländare som ansågs vara mästare på att bygga på sankmark. Den holländska kopplingen är sedan dess ständigt närvarande i stadens utformning – och nu även i stadens tidning.

Från och med denna vecka får GP:s läsare bekanta sig med typsnitten Gothia Sans och Gothia Serif. De har specialritats av Göran Söderström, grundare av Letters from Sweden.

– Det finns något som kallas ”Dutch taste” inom typografi, holländsk smak, berättar han.

– Jag försökte att utifrån mitt perspektiv hitta detaljer och uttryck i holländska typsnitt som jag tyckte var intressanta att bygga ett nytt typsnitt på.

Målet: världsklass

Han fortsätter:

– Det normala tillvägagångssättet när en svensk tidning gör om sin design har varit att man tagit ett befintligt typsnitt, som någon i USA egentligen har tecknat till en annan tidning.

– Jag kände att nu måste vi sätta ner foten här i Sverige och bestämma oss för att göra någonting i världsklass. Vi gör det för GP och sedan får världen köpa det till deras tidningar istället.

Provtryck. Söderström analyserade holländska typsnitt, från 1600-talet fram till i dag och fann ”holländsk smak”.. Bild: Anna Svanberg

Vill utstråla kvalitet

Johan Bohlin, redaktionell utvecklingschef, berättar att typsnittsbytet är en del av en större förändring av Göteborgs-Posten. Ett sätt att lyfta fram tidningens satsning på seriös kvalitetsjournalistik.

LÄS MER: Göteborgs-Postens nya form ska lyfta fram journalistiken

– Vi vill ha en form som kommunicerar kvalitet, men det handlar även om att läsaren ska kunna känna igen GP oavsett var de möter oss; på sajt, i mobil, app, papperstidning, på stan eller på scen. Det har inte varit fallet tidigare, när vi haft olika utseende och tilltal beroende på forum.

”Typsnittet skapar en identitet för Göteborgs-Posten”, menar Göran Söderström.. Bild: Anna Svanberg

Göran Söderström är inne på samma linje. Läsbarheten har fått stå i fokus. Utseendet likaså. Men helhetsintrycket trumfar allt.

QUIZ: Hur mycket kan du om typsnitt?

– Jag tycker inte att de (läsarna) ska uppfatta typsnittet i sig, utan att de ska uppfatta hela tidningen som att den är seriös och utstrålar kvalitet. Det räcker för mig.

Fakta: Göteborgs-Postens nya typsnitt

Rubriker GP.se och tidningen: Gothia Serif

Ingresser, faktarutor med mera: Gothia Sans

Brödtext GP.se: Georgia

Brödtext tidningen: Lexicon

Typsnittsskiftet är en del av en större redesign av tidningen som görs i samarbete med varumärkesbyrån Brandwork.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.