GP nominerat till prestigepris

Göteborgs-Posten är nominerad i tre kategorier till det prestigefyllda INMA-awards. En av nomineringarna är inom kategorin ”Årets reklamkampanj” som var en kampanj som syntes på flera håll i Göteborg.
– Det här ger oss kraft att satsa framåt, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på GP.

ANNONS
|

International News Media Association (INMA) prisar årligen initiativ och kampanjer från världens medieföretag, och kallas ibland för ”tidningsbranschens Oscarsgala”. Förra året prisades GP dubbelt upp på galan.

I år kan det vara dags igen. Göteborgs-Posten är nominerat i tre olika kategorier. Det rör sig om ”Bästa marknadsföringskampanj”, ”Bästa initiativ för att behålla prenumeranter” och ”Bästa innovation för att locka prenumeranter”.

Närhet till läsaren

– Det känns naturligtvis ärofyllt och fantastiskt roligt att vi har blivit nominerade. Framförallt för en varumärkeskampanj som så tydligt lyfter journalistiken och våra journalister, säger Josefin Meyer, marknadschef på GP.

Tanken bakom kampanjen var enligt henne att skapa en närhet mellan läsarna och människorna som står bakom ordet, alltså de som skriver artiklarna i GP.

ANNONS

– Vi skapade inte en typisk reklamkampanj utan valde att lyfta hantverket och det våra journalister gör varje dag, säger hon.

I kategorin ”Bästa marknadsföringskampanj” är det den kampanj som under 2021 syntes på Göteborgs spårvagnar som gick ut på att göteborgarna skulle kunna tydligare få se ”människorna bakom orden” med bilder på en rad av GP:s journalister på reklamplatserna.

Josefin Meyer, marknadschef på GP.
Josefin Meyer, marknadschef på GP. Bild: GP

Fördjupande

När det gäller kategorin ”Bästa innovation för att locka prenumeranter” är GP nominerade för den arbetsgrupp med reportrar som handplockades för att rapportera fördjupande om engagerande ämnen för att få fler att betala för GP:s journalistik.

– Det är roligt. Reportrarna har kämpat hårt och det här är ändå ett erkännande av deras insatser, säger Johan Andreasson som arbetat som redaktör för reportergruppen.

Flera texter som intresserat och engagerat GP:s läsare har kommit från den specialtillsatta gruppen journalister, som behandlat en stor mängd olika ämnen. Några exempel är ”Förlossningsskadorna som gjorde Linneas liv till en mardröm”, ”Peter om lokförarnas värsta mardröm” och ”Annelie Adqvist om cancern och det nya livet på pråmen”.

”En ynnest”

– Det är otroligt kul och en ynnest att vara chefredaktör på en tidning där det jobbar så många briljanta människor. Det är skälet till att vi lyckas med att både göra seriös kvalitetsjournalistik och nyskapande prisvinnande satsningar. Sådana här utmärkelser gör mig stolt och ger oss kraft att fortsätta satsa framåt, säger Christofer Ahlqvist.

ANNONS

Det är andra året i rad som GP är den svenska tidning som fått flest nomineringar i INMA-awards.

Utöver GP:s nomineringar har även tidningen TTELA som ingår i samma koncern som GP nominerats till en INMA-award. I det fallet rör det sig om ”Bästa ljudanvändning” för sina poddar om brottsutredningar.

Vinnarna av INMA-awards kommer att presenteras den 9 juni.

GP:s nomineringar till INMA-Awards

Best brand awareness campaign

• Bladet Nordlys, Tromsø, “Døgnet (Day and Night)”

Göteborgs-Posten, Sverige, “Meet the People Behind the Words”

• Kleine Zeitung, Österrike, “My Way of Kleine Zeitung”

• Maharashtra Times, Indien, “Maharashtra Times Brand Campaign”

• Nine, Australien, “Minds Wide Open”

• The Press and Journal, Storbritannien, “Every Story Starts With You”

Best Initiative to retain subscribers

• The Age and The Sydney Morning Herald, Austalien, “2021 Impact Report”

• Göteborgs-Posten, Sverige, “Upgrade News Site to E-Paper and the Customers Like It!”

• Kölner Stadt-Anzeiger Medien, Tyskland, “KSTA - Nachrichten (News App)”

• Russmedia, Schwarzach, Österrike, “Our Firefighter Heroes in Vorarlberg”

• The Spokesman-Review, USA, “Spokane Daily Chronicle”

• Stavanger Aftenblad, Norge, “Mååål! When Football and Robots Manage to Retain Subscribers”

Best innivation in newsroom transformation

• Bergens Tidende, Norge, “New Digital Formats”

• Göteborgs-Posten, Sverige, “An Analytics-Led Reporter Team”

• Newsday, USA, “NewsdayTV: How a State-Of-The-Art TV Studio Found an Audience in Push Alerts and Newsletters”

• Russmedia, Österrike, “Vorarlberg LIVE”

• Russmedia, Österrike, “V+”

• Västerbottens-Kurirens Media, Sverige, “We Found the Key to Attracting Young Subs – The VK Way”

Källa: inma.org

LÄS MER:GP:s granskning ”Systrar” vinner Guldspaden

LÄS MER:GP nominerad till Årets dagstidning

LÄS MER:GP:s ”Systrar” prisas som bästa socialreportage

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS