Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

GP får tungt internationellt pris för coronainitiativ

I konkurrens med medier över hela världen har GP tilldelats ett av mediebranschens tyngsta priser av International News Media Association (INMA).
I kategorin "Bästa initiativet i respons till covid-19" hamnar GP överst på prispallen för satsningen "GP hjärta GBG".
– Vi lever i en tid där många är oroliga. Här har GP, som har en självklar plats i många göteborgares vardag, haft en otroligt viktig uppgift i att göra det vi kan för att människor ska uthärda krisen bättre, säger GP:s redaktionella utvecklingschef Louise Sköld Lindell.

När Sverige och världen verkligen fick upp ögonen för allvaret i coronakrisen för några månader sedan skrev GP:s utrikesreporter Jan Höglund att "vi är inne i en djupgående och global katastrof som ingen kan överblicka".

När människors vardag vändes upp och ner bestämde Göteborgs-Posten sig för att använda sina resurser för att bidra till att Göteborg och göteborgarna ska klara sig i krisen så bra som möjligt.

Genom satsningen "GP hjärta GBG" har bland annat människor i riskgrupper fått hjälp med att handla, det lokala kulturlivet har stöttats genom en direktsänd gratiskonsert från Pustervik, och flera hundra företag som kämpar för sin överlevnad har fått annonsera gratis i Västsveriges största morgontidning. Dessutom har GP producerat ett antal videos och livesändningar för att hålla hemmasittande läsare sällskap.

"Fantastiskt roligt"

GP har också i en artikel varje dag valt att lyfta fram privatpersoners, företags och organisationers initiativ för att hjälpa till under vinjetten "Ljusglimtar i krisen".

Initiativen är några exempel på vad GP genom sina kanaler har försökt att bidra med utöver den dagliga nyhetsrapporteringen och granskande journalistiken.

För satsningen tilldelas nu Göteborgs-Posten första pris i organisationen International News Media Association (INMA) kategori: "Bästa initiativet i respons till covid-19".

Kategorin instiftades i april som en morot för medier att på ett innovativt sätt vara med och stötta i krisen och GP tilldelas priset i konkurrens med medier från hela världen som har skickat in bidrag.

– Det är så klart fantastiskt roligt. Jag tycker att det är häftigt att vi i denna föränderliga tid verkligen har kunnat leverera när det gäller och att vi har fått till så många initiativ med en väldig bredd i med något som tilltalar nästan alla, säger Gunilla Bakkenes, marknadsdirektör på Stampen Media och fortsätter:

– Det känns fint att kunna bidra med positiva initiativ som skapar glädje och hjälp till de som är utsatta i krisen. Vi har lyckats engagera och nått långt fler göteborgare än vad vi förväntat oss.

LÄS MER: De är hjältarna på IVA – sjukvårdens sista utpost

LÄS MER: Här är äldreboendena som smittats av coronaviruset

Tidningens bevakning av coronapandemin, med allt från djupgående artiklar om hur utbrottet startade i Kina, till reportage inifrån sjukvårdens sista utpost IVA, och realtidsgranskningen av smittspridning på Göteborgs äldreboenden har också gett resultat i form av nya prenumeranter. De senaste månaderna har antalet digitala prenumeranter som betalar för Göteborgs-Posten ökat med 28 procent och ökat trafiken till gp.se med 81% jämfört med föregående år. För att göra journalistiken mer lättillgänglig har en prenumeration kostat en krona under våren.

Louise Sköld Lindell, redaktionell utvecklingschef. Bild: Jonas Lindstedt
Louise Sköld Lindell, redaktionell utvecklingschef. Bild: Jonas Lindstedt

"Jag hoppas att det här bara är början"

GP:s redaktionella utvecklingschef Louise Sköld Lindell menar att tidningen på ett snabbfotat vis har testat nya arbetssätt under krisen, vilket också lett till en bättre produkt för läsarna.

– Jag upplever att vår relation till våra läsare har stärkts under den här tiden, inte minst genom att vi har haft så många evenemang med interaktiva element där vi har varit i direktkommunikation med läsarna. Den främsta framgångsfaktorn har varit lagarbetet. Alla har varit med på att coronakrisen har krävt en omställning i det vi gör och alla på redaktionen har bidragit till detta, säger hon.

Marknadsdirektören Gunilla Bakkenes är hoppfull om att pandemin, som även slagit hårt mot hela mediebranschen i form av minskade annonsintäkter, kan leda till att GP, tack vare det hårda och innovativa arbete som gjorts, kan gå stärkt ur krisen.

– Jag tror och hoppas att vi kan ta med oss den nya energin och att det leder till att vi kan fortsätta med liknande initiativ även när krisen är över. Vi vill fortsätta jobba tajt med olika organisationer som finns i Göteborg och göra mycket gott, säger Gunilla Bakkenes.

LÄS MER: GP delar ut gratisannonser: "Måste hjälpa företagen"

LÄS MER: Se det virtuella Göteborgsvarvet på GP.se

Medierna som lyfts fram av INMA för sina initiativ under coronakrisen:

"Bästa initiativet i respons till covid-19"

Första plats: Göteborgs-Posten, Sverige, “GP Loves Gothenburg”

Andra plats: Rashtradoot, Indien, “Stand Tall With Rashtradoot”

Tredje plats: HLN, Belgien, “Tour de Flanders Against Corona”

Särskilda omnämnande:

Jutarnji list, Kroatien, “Coloring Book: Color Your Quarantine Days”,

Russmedia, Österrike, “#vorarlberghältzusammen” (VoralbergSticksTogether)

La Voz de Galicia, Spanien, “We Are Your Voice”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.