Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

GP dubbelt prisat på INMA Awards digitala gala

Göteborgs-Posten kammade hem två priser på prestigefulla INMA Awards. Dels för den uppmärksammade granskningen Systrar, dels för annonsprojektet +105 %.
– Det känns fantastiskt roligt att en globalt sett relativt liten spelare kan vinna två priser på den finaste galan i tidningsvärlden, säger Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist.

International News Media Association (INMA) prisar årligen initiativ och kampanjer från världens mediaföretag. I årets upplaga var GP nominerade i fem olika kategorier, flest av samtliga svenska medier, och tog hem segern i två av dem.

Granskningen Systrar vann i kategorin ”Bästa initiativ för att få prenumeranter”. INMAs jury tyckte att kombinationen av vad de beskrev som högkvalitativ journalistik och publicering i flera olika kanaler var ”outstanding”.

– Det känns så jäkla fantastiskt, säger GP:s granskande reporter Michael Verdicchio och vill lyfta fram tjejerna som ställde upp och berättade.

– De var jättenervösa inför att vi skulle genomföra det här projektet på det här nya sättet och hur det skulle tas emot av omvärlden. Hur kommer folk att reagera? Det är ett kvitto för dem att det de gjorde har gjort skillnad och jag tror att vi där förändrade debatten kring prostitution i Sverige. Jag kunde inte vara mer stolt, säger han.

LÄS MER: GP:s ”Systrar” nominerade till Guldspaden

Under ett års tid gjorde Michael det svåra och omfattande jobbet tillsammans med GP-fotografen Meli Petersson Ellafi.

– Just nu känns det helt galet. Man ska vara medveten om att konkurrensen på den här nivån är knivskarp och att vi konkurrerat med internationella drakar som har betydligt större resurser än vad vi har. Det är inte utan anledning som priset kallas för tidningsvärldens Oscar, säger Meli Petersson Ellafi och fortsätter:

– Så självklart är jag stolt och glad – inte minst är jag glad för de tjejer som Systrar handlade om. De har blivit sedda och fått upprättelse, säger hon.

”Just nu känns det helt galet”, säger fotografen Meli Petersson Ellafi. Bild: Anders Ylander
”Just nu känns det helt galet”, säger fotografen Meli Petersson Ellafi. Bild: Anders Ylander

Ihärdigt arbete i tre års tid

En annan som firade efter galan är Henrik Carlsson, försäljningsdirektör på Stampen Media och ansvarig för annonsplattformen +105 % som vann i kategorin ”Annonsförsäljning och retention”. Plattformen hjälper både säljare och kund att nå ut till rätt målgrupp och INMAs jury berömde såväl idé som utförande.

– Jag har haft den 3 juni inringad i min kalender en lång period. Det första jag gjorde var att skrika rätt ut, jag är oerhört glad faktiskt.

Henrik Carlsson berättar om hur ett ihärdigt arbete under tre års tid lett fram till den prestigefulla vinsten. Bolagets säljare har fått ställa om, tänka nytt och tvingats utmana sig själva.

– Det viktigaste är att vi kunnat erbjuda hög kundnytta, men jag är också stolt över att säljarna har anammat tillvägagångssättet.

LÄS MER: GP nominerad till internationella mediapriser

Chefredaktören: Fantastisk roligt

Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist var förstås också nöjd på torsdagseftermiddagen.

– Det känns fantastiskt roligt att en globalt sett relativt liten spelare kan vinna två priser på den finaste galan i tidningsvärlden, säger Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist.

Han fortsätter:

– Jag är extra stolt över att Systrar – ett av de bättre journalistiska jobb jag varit inblandad i under min karriär – uppmärksammas så här. Särskilt med tanke på alla som la ner så mycket tid och kraft för att Systrar skulle bli så bra som det blev.

LÄS MER: GP har chans att vinna stora Journalistpriset

Christofer Ahlqvist kallar INMA Awards ”det finaste priset i sitt slag branschen” och menar att vinsten är viktig av två orsaker:

– Dels är det en boost för alla som sliter hårt på GP, dels skickar det en signal till våra läsare om att GP är en av världens bästa tidningar.

Förutom vinsterna fick även GP:s tre andra nomineringar: digitala konsertsatsning ”The show must go on”, Virtuella varvet och changing low performance content ett hedersomnämnande i sina kategorier.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.