Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Gjorde bästa julskyltningen - igen

Butiken Filipiniana kammar hem första pris i Innerstadens Julskyltningstävling för andra året i rad – och får högsta betyg i kreativitet.

– Detta är verkligen jätteroligt, men jag kan inte ta åt mig äran, vi är flera som arbetar tillsammans med detta, säger Gabriel Isip, som är ansvarig för inköp och den kreativa delen i familjeföretaget.

GP skrev redan tidigare om julskyltningstävlingen där 21 butiker deltar,

Filipiniana blev Innerstadsjuryns favorit och fick högsta betyg i kreativitet och anspelning på temat ”grön och skön jul” och vann priset för fristående butik. "En stor älva i en magisk trollskog i Filipinianas skyltfönster på Drottninggatan fångar uppmärksamheten hos både stora som små passerande", skrev juryn i sin motivering.

Åker på inspirationsresor

Det är andra året i rad som Innerstaden arrangerar sin julskyltningstävling, som nu Filipiniana vunnit två år i rad.

–Vi är inredningsgrossister, så vi designar mycket eget. Och så åker vi runt mycket på inspirationsresor och får mycket nya intryck. Vi ser nya trender och skapar trender, säger Gabriel Isip.

Jultrenderna för året, för de är flera, är fortfarande den klassiska julen med mycket rött.

Vitt och silver är också populärt.

–I skyltfönstret har vi lite trollskogstema med grönt och skog, säger han.

I fjol vann Gabriel Isip och Filipiana med ett Bambitema.. Bild: Olof Ohlsson
I fjol vann Gabriel Isip och Filipiana med ett Bambitema.. Bild: Olof Ohlsson

Det är inte bara i butiken som Gabriel Isip för utlopp för sin kreativitet - lika stor roll spelar musiken, som han hållit på med sedan han var barn.

–Jag är med i en popduo som heter Magi, och vi har bland annat skrivit intågslåten till innebandylaget Pixbo-Wallenstam som kommer att framföras nästa år, säger han.

Ugglor och barnkläder

Villervalla, som säljer barnkläder på Korsgatan vann i kategorin kedjebutik för sitt skyltfönstertema med ugglor, julgran och snö i sällskap av sköna nattkläder.

21 butiker i innerstaden deltog i tävlingen, vars skapelser man kan beskåda fram till julafton.

Innerstaden Göteborgs julskyltningstävlingen är tänkt att lysa upp stadskärnan lite extra under den mörkaste tiden och samtidigt skapa en tryggare gatumiljö under nätterna.

–Skyltfönstret är det första som besökaren ser av en butik. Fönstret ger ett första intryck. och det gör att vi skapar vi en attraktiv innerstad tillsammans, säger Sofie Lindström Projektledare på Innerstaden Göteborg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.