Gruppen "Ghost bikes Göteborg" har ställt ut en helt vit cykel för att hedra den man som omkom i en olycka med en lastbil nyligen.
Gruppen "Ghost bikes Göteborg" har ställt ut en helt vit cykel för att hedra den man som omkom i en olycka med en lastbil nyligen. Bild: Mia Höglund

Ghost bikes hedrar omkomna cyklister i Göteborg

Den gångna helgen dök det upp en vitmålad cykel på mittrefugen på Slakthusgatan i Göteborg. De vita cyklarna som dyker upp då och då, så kallade ghost bikes, ska hedra cyklister som omkommit i trafiken.

ANNONS

Tidigare i juli rapporterade GP om att en cyklist omkommit vid Slakthusområdet i Gamlestaden i Göteborg, efter att ha krockat med en lastbil. I söndags dök det upp en vitmålad cykel, fastkedjad på mittrefugen mitt i bilvägen på Slakthusgatan.

De helvita cyklarna kallas för”ghost bikes” och personerna bakom utplaceringen av cyklarna i Göteborg vill vara anonyma, då de menar att fokus i stället bör ligga på den omkomna individen.

En av personerna i aktionsgruppen berättar för GP att de har ställt ut vita cyklar i Göteborg i drygt sex år och att cyklarna handlar om att hedra och uppmärksamma de cyklister som dör i trafiken.

ANNONS

– Vi hade sett att det förekom på andra platser i världen och tyckte att det var ett fint sätt att hedra den döda. Anhöriga till personer som avlidit i cykelolyckor har hört av sig och tackat oss när vi ställt ut en ghost bike, vi har bara fått positiv respons än så länge, säger personen.

Cyklarna som ställs ut är defekta och obrukbara för sitt ändamål.
Cyklarna som ställs ut är defekta och obrukbara för sitt ändamål. Bild: Mia Höglund

Aktionsgruppen driver tillsammans Facebook-gruppen ”Ghost bikes Göteborg”, där de lägger ut bilder på cyklarna de placerar ut.

I kommentarsfälten på Facebook under inlägg om utplacerade cyklar möts de av positiva göteborgare. ”Snyggt, värdigt och respektfullt” och ”ett fint initiativ” är exempel på kommentarer under en bild på en vit cykel.

En av medlemmarna i aktionsgruppen förklarar att cyklarna står utplacerade tills antingen trafikverket eller trafikkontoret plockar bort dem.

– Den cykel som har fått stå kvar längst fick vara kvar i några månader.

Personen menar att den största anledningen till att cykelolyckor sker beror på att oskyddade trafikanter blandas med stora fordon. Hen uppmanar till att alltid slänga ett öga över axeln innan man cyklar ut i en korsning, även om trafikljuset är grönt.

– Trafiken planeras fortfarande utifrån framkomlighet för fordon. En bra början skulle vara att förbjuda alla lastbilar i innerstan då det vanligaste sättet för en cyklist att dö är en högersvängande lastbil.

ANNONS

LÄS MER:Cyklist påkörd av lastbil – dog av skadorna

LÄS MER:Cykelolyckor ökar mest

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS