Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborgsföretag skänker glasögon till barn med synfel

22 000 par glasögon till ett värde av 30 miljoner kronor. Det har Göteborgsföretaget Smarteyes skänkt till barn med synfel. Nu har de som enda företag prisats för andra gången av barnhjälpsorganisationen Majblomman.

– Det började 2012 när vi läste Majblommans årliga rapport om barnfattigdom. Då var vi ett ganska litet företag, vi hade inte så många butiker eller anställda. Vi satt på lunch och diskuterade att det var konstigt att om man hör dåligt så får man hjälp av samhället, men om man ser dåligt så får man inte hjälp. Så vi bestämde att där vi har butiker skulle vi ge alla barn upp till åtta år med synfel gratis glasögon, säger Smarteyes Sverigechef Anders Zanton.

Det handlar om ganska mycket pengar hur har ni råd med detta?

– Nu har vi hjälpt 22 000 barn och det är en förhållandevis liten insats vi som företag behöver göra för att ändå kunna hjälpa ganska många barn. Barn mellan 0 och 8 år är en väldigt liten del av vår målgrupp. Vår målgrupp är ju till största del 45 år och uppåt. Det är där vi tjänar våra pengar och kan hämta igen detta. Så egentligen är det ganska enkelt för oss att hjälpa en utsatt grupp, säger Anders Zanton.

Han berättar att de även försöker att hjälpa hemlösa.

– Varje gång vi öppnar en butik ger vi alla hemlösa i området gratis glasögon. Och det är samma sak där. Det är också en förhållandevis liten grupp. Sen över åren så är det klart att det kommer upp i stora summor, men vi gjorde ändå ett rekordår när det gäller vins, säger Anders Zanton.

Smarteyes är det enda företaget som har fått priset två gånger som i veckan delades det ut på kungliga slottet i Stockholm av Drottning Silvia.

– Hjärtat bultade lite hårdare men det var väldigt trevligt, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.