Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Langhjelm
Bild: Langhjelm

Göteborgs-Posten vann prestigefyllt pris

Göteborgs-Posten prisades i kategorin Årets Affär och Innovation för sin kampanj Fello när tävlingen Årets dagstidning avgjordes på torsdagseftermiddagen.

För två veckor sedan nominerades Göteborgs-Posten i kategorin Årets Affär och Innovation i tävlingen Årets dagstidning. Bakom tävlingen ligger branschorganisationen Tidningsutgivarna.

På torsdagen presenterades vinnaren och Göteborgs-Posten kammade hem vinsten med kampanjen Fello.

Juryns motivering löd: ”Genom ett vänligt, snyggt och enkelt tilltal, har tidningen skapat en win-win-win-situation för sig själva, sin annonsör och sina läsare. Göteborgs-Posten har lyckats förena såväl affär som innovation, utan att tumma på vare sig läsarupplevelse eller existerande affär.”

Kampanjen Fello

Henrik Carlsson, försäljningsdirektör på Göteborgs–Posten berättar att företaget Fello tog kontakt med GP för att tillsammans ta fram en annonslösning åt dem.

Resultatet blev en kampanj som går ut på att när en icke inloggad eller icke-prenumerant klickar på en artikel och slår i betalväggen, och väljer att inte bli prenumerant den gången, utan klickar sig bakåt eller på till exempel GP-loggan, då dyker ett pop-up-fönster upp som säger ”Fello vill gärna betala för din läsning”. Accepterar man det erbjudandet så får man läsa den artikeln gratis.

– Vi har tillsammans tagit fram en möjlighet för läsarna att ta del av vårt material, tillfälligt. Så det är en win win win för besökare som kan läsa en text gratis, en annonsör som är schyst och bjuder på en låst artikel, och GP får en nöjd annonsör, säger Henrik Carlsson.

Henrik Carlsson är försäljningsdirektör på Göteborgs-Posten. Bild: Göteborgs-Posten
Henrik Carlsson är försäljningsdirektör på Göteborgs-Posten. Bild: Göteborgs-Posten

Att GP nu prisas för kampanjen är Henrik Carlsson mycket glad för.

– Det är oerhört roligt, och jag är stolt och glad att vi lyckades att ta fram en sån innovativ annonsprodukt, för den har krävt involvering mellan fem olika avdelningar, säger han och fortsätter:

– Jag vill hylla Alexandra Uusmäki som gjort verklighet av kundens idé.

I samma tävling var GP nominerad till Årets redaktion, där vinsten gick till Avesta tidning.

LÄS MER: Succésiffror: GP ökar dramatiskt i räckvidd

LÄS MER: GP har chans att vinna stora Journalistpriset

LÄS MER: GP:s granskning ”Terrorn mot bönderna” vinner Guldspaden

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.