Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Småbåtshamnen på Saltholmen.  Bild: PER WAHLBERG
Småbåtshamnen på Saltholmen. Bild: PER WAHLBERG

Göteborgs kommun förlorar tvist om hamnpålar

Efter en tre och ett halvt års lång process förlorar hamnbolaget Grefab tvisten med byggfirman Carlbergs. Processen har kostat det kommunägda företaget 5,6 miljoner kronor.
– Jag är inte nöjd med detta, säger Grefabs vd, Ann-Christine Alkner-Dahl.

Hamnbolaget Grefab, vars huvudägare är Göteborg kommun, förlorar den rättsliga tvisten med byggfirman Carlbergs som hade hand om pålningen av en småbåtshamn i Saltholmen, detta rapporterar GT.

Tål inte havsvatten

Tvisten gällde hundratals impregnerade träpålar som 2006 slogs ner i havsbottnen i hamnen, där det visade sig att flera av pålarna inte tålde havsvatten.

Problemet kom upp till ytan när anställda på Grefab upptäckte att flera av träpålarna i den ganska nybyggda delen av hamnen helt enkelt gått av då de var drabbade av skeppsmask, som attackerar trä i saltvatten.

Efter att Grefab tagit hjälp av advokater för att få Carlbergs att göra om arbetet har processen tagit tre och ett halvt år.

– Problemet hade vi upptäckt tidigare, år 2014, men 2016 insåg vi att det var viktigt att vi inte såg mellan fingrarna eftersom vi är ett offentligt bolag, säger Grefabs vd, Ann-Christine Alkner-Dahl.

GT skriver att de prover som Sveriges tekniska forskningsinstitut gjorde på pålar som sattes ner under samma tidsperiod, visade att ingen av de undersökta pålarna var kapabla att klara sig länge i havsvatten då det inte var rätt impregnerade.

Byggfirman Carlbergs svarade med att det inte var de som satt ner stolparna med skeppsmask.

– Meningarna då gick isär gällande om det var rätt pålar som testades, säger Carlbergs vd Magnus Nickegård.

"Detta har varit en jätteseg process"

Den tre och ett halvt år långa rättsprocessen är nu avslutad, efter ett avgörande i en så kallad skiljenämnd, och Grefab står som förlorare.

– Vi tyckte att vi hade mycket på fötterna. Detta har varit en jätteseg process, eftersom motparten inte varit intresserad av att få slut på den. Samtidigt har advokatkostnaderna varit stora för oss, säger Ann-Christine Alkner-Dahl och konstaterar:

– Jag är inte nöjd med detta, men en skiljedom går inte att överklaga.

Grefabs vd, Ann-Christine Alkner-Dahl. Bild: Lisa Thanner
Grefabs vd, Ann-Christine Alkner-Dahl. Bild: Lisa Thanner

Carlbergs har inte agerat vårdslöst

Nämnden tar inte ställning i frågan om pålarna var rätt impregnerade för att klara av havsvatten. I domen fastställer de sakkunniga i skiljenämnden att frågan är för svår att avgöra i efterhand.

Däremot visar dock de många provtagningarna att det ska röra sig om både korrekt och felaktigt impregnerade träpålar. Skiljenämnden skriver att ”flera mycket kvalificerade sakkunniga har genom provtagningar och olika beräkningar hävdat att träpålarna inte har varit marinimpregnerade”.

Att de inte var marinimpregnerade betyder alltså att de inte skulle klara av havsvatten.

Men det går inte att fastställa att Carlbergs har agerat vårdslöst. Byggfirman hade fått pålarna levererade av en underleverantör, som i sin tur hade fått pålarna impregnerade av en tredje leverantör. Något krav på en besiktning av pålarna innan de kördes ner fanns inte, skriver nämnden.

Carlbergs vd, Magnus Nickegård, säger till GP att han var ute i hamnen i november förra året, tillsammans med personal som varit med och byggt bryggan.

– Då var den i mycket gott skick och då har den ändå stått där sedan 2006, säger han.

Han säger även att han är glad över att processen nu är över.

– Det känns naturligtvis bra, äntligen. Jag har inte varit med sen start då jag blev vd 2017, så jag fick med detta i bagaget.

Carlbergs vd, Magnus Nickegård, säger till GP att han var ute i hamnen i november förra året och då såg den bra ut. Bild: Carlbergs
Carlbergs vd, Magnus Nickegård, säger till GP att han var ute i hamnen i november förra året och då såg den bra ut. Bild: Carlbergs

"Viktigt att dementera"

Grefab bedömer att hela processen kostat bolaget 5,6 miljoner och båtägare uttrycker i GT en oro för ökade avgifter. När tidningen besökte småbåtshamnen talade flera om "rejäla avgiftshöjningar för båtplatser de senaste åren". De var också oroliga för att dessa avgifter skulle fortsätta att öka, i och med nämndens beslut.

– Det är väldigt viktigt att klargöra att de prishöjningarna inte beror på rättsprocessen. Det är väldigt viktigt att dementera det. För allt är redan betalt och vi har inga lik i bagaget. Alla avgifter är betalda och avgörandet i skiljenämnden kommer inte påverka båtägarna på något sätt, säger Ann-Christine Alkner-Dahl till GP.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.