Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Göteborgs elbussar kämpar och knäcks i snön

Sämre underlag, stora snömängder och långa köer påverkar Göteborgs elbussar. Bussbatterierna tar slut fortare och behöver nu laddas så ofta att avgångar ställs in.
– Det går åt mer ström i det här vädret, säger Göte Andersson på Västtrafik.
Tre dragspelsbussar har kört på föremål i snön, skadats och fått tas ur trafik.

Fler och fler busslinjer i Göteborg har elektrifierats under senare år. De senaste dagarna har Västtrafik kunnat konstatera att just elbussarna varit extra sårbara när snön har lagts sig över staden.

– Det är klart tyngre att arbeta för bussarna och de blir fortare strömlösa nu jämfört med normalfallet, säger Göte Andersson, störningskoordinator på Västtrafik.

Måste avbryta färden – eller bärgas

I flera fall har bussarna behövt tas ur trafik de senaste dagarna.

– När spänningen sjunker till en viss nivå i bussen tänds en lampa. Då måste bussarna avbryta färden och med en gång uppsöka en laddstation. Annars blir det bärgning, säger Göte Andersson.

Elbussarna används fortfarande men kan inte nyttjas i samma grad som vanligt. Det påverkar avgångar.

– De ersätts så gott det går men det har definitivt påverkat, säger Göte Andersson.

Riskerar att ladda ur i köerna

Överlag ser Västtrafik ett ökat skadeläge på de fordon som används i kollektivtrafiken.

Tre ledade bussar har fått tas ur trafik efter att ha kört på föremål i snön och skadat lederna.

En del av elbussarnas problem handlar också om de köer som varit runt om i Göteborg de senaste dagarna. Likt andra elfordon riskerar elbussarna att ladda ur om de fastnar i köerna, enligt Västtrafiks presschef Mette Ramquist.

– Står bussarna och tuggar i köerna tar de slut. Dessutom är det viktigt med snöröjning. Det har kommunerna åtagit sig att göra och trots att de gör allt de kan blir det problem på vissa ställen om det inte är snöröjt ordentligt, som till exempel i backar men även på hållplatser, säger Mette Ramquist.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.