Göteborgarna dissar Göteborg i undersökningen.
Göteborgarna dissar Göteborg i undersökningen. Bild: Adam Ihse/TT

Göteborgarnas bottenbetyg – sämst i landet på hållbarhet

Göteborgarna ger sin stad bottenbetyg i en Sifo-undersökning om hållbarhet, stadsplanering och stadsutveckling.
– Jag tror att det kan vara gamla frågor som folkomröstningen om trängselskatt och Västlänken som spökar, säger Björn Siesjö, stadsarkitekt.

ANNONS

Det är företaget PE Teknik som i samarbete med Kantar Sifo sammanställt Samhällsbarometern för femte året i rad.

I Sveriges tolv största städer har 4 602 personer i åldrarna 18-74 år tagit ställning till 20 olika påståenden gällande hållbarhet, stadsplanering och stadsutveckling. Undersökningen som presenterades nyligen gjordes i januari.

Inte smickrande för Göteborg

För Göteborg är slutresultatet inte särskilt smickrande.

Björn Siesjö stadsarkitekt menar att många göteborgarna blivit besvikna – men möter också stolthet och framtidstro.
Björn Siesjö stadsarkitekt menar att många göteborgarna blivit besvikna – men möter också stolthet och framtidstro. Bild: Anders Ylander

Stan hamnar hamnar näst sist i undersökningen där cirka 350 göteborgare svarat.

– Det är inte jättemånga, men jag tycker ändå att sammanställningen är intressant, det finns funderingar kring stadens utveckling att ta med sig, säger Björn Siesjö, stadsarkitekt I Göteborg.

Göteborg som cykelstad - var tog du vägen?
Göteborg som cykelstad - var tog du vägen? Bild: Anna Tärnhuvud

Det är i ämnet hållbarhet som Göteborg får sämst betyg bland de tolv städerna.

ANNONS

Kommunen gör inte tillräckligt

Ändå är hållbarhet den av de tre kategorierna där göteborgarna ger stan högst betyg.

48 procent anser sig vara nöjda med hållbarhetsarbetet i stan – men bara 37 procent tycker att kommunen gör tillräckligt för att förbättra den.

Det finns säkert irritation över att cykelsatsningen prioriterades bort på tjänstemännens bord

– Jag kan tänka mig att det handlar mycket om att Göteborg i grunden är en bilstad där planering och prioritering skett utifrån ett bilbehov. Det finns säkert även irritation över den planerade cykelsatsningen i stan "som inte hanns med" utan prioriterades bort på tjänstemännens bord, säger han.

Gillar grönområden

Allt var dock inte nattsvart i göteborgarnas hållbarhetsbedömning. 57 procent ansåg det lätt att ta sig fram med cykel eller till fots och 53 procent tyckte att det fanns en väl fungerande kollektivtrafik.

Göteborgarna gillar stadens parker och grönområden, som Slottsskogen.
Göteborgarna gillar stadens parker och grönområden, som Slottsskogen. Bild: Björn Larsson Rosvall / TT

Gälllande stadsplanering är det mindre än hälften, 48 procent, av göteborgarna som är nöjda, den näst sämsta siffran bland de tolv städerna.

Trots det uppger nästan varannan göteborgare att stan är välplanerad.

En starkt bidragande orsak är allmänna parker och grönområden, något som hela 77 procent uppger. 60 procent tycker också att de bor i en vacker stad.

Delar sistaplatsen

När det gäller möjligheten att utveckla sin stad får samtliga städer generellt ett lågt betyg – ingen når över 48 procent.

ANNONS

Lägst betyg får Göteborg och Uppsala som delar sistaplatsen.

Skånskt i topp

Med data från undersökningen i Sveriges tolv största städer har topplistan över välplanerade och hållbara städer skapats. Resultatet har räknats på andelen tillfrågade som instämmer eller instämmer helt på undersökningens frågor och kan vara 0–100 %.

1. Lund.

2. Örebro.

3. Norrköping.

4. Malmö.

5. Helsingborg.

6. Stockholm.

7. Jönköping.

8. Umeå.

9. Linköping.

10. Uppsala.

11. Göteborg.

12. Västerås.

Källa: Samhällsbarometern.

Bara 28 procent anser att de har möjlighet att påverka stadsutvecklingen i Göteborg och knappt 30 procent upplever att stadens utformning är modern och nyskapande.

"Är förstås tråkigt"

– Det är förstås ett tråkigt och dåligt resultat. Samtidigt hade jag blivit besviken om man inte reagerat alls, säger Björn Siesjö.

Folkomröstningen om trängselskatt kan ha blivit en förtroendefälla som hänger kvar. Det menar stadsarkitekt Björn Siesjö.
Folkomröstningen om trängselskatt kan ha blivit en förtroendefälla som hänger kvar. Det menar stadsarkitekt Björn Siesjö. Bild: Anders Hofgren

Han säger att han tror att en del av missnöjet kan hänga ihop med gamla frågor där många känt sig överkörda.

69 procent av de tillfrågade göteborgarna rekommenderar andra att bo i staden

– Som folkomröstningen om trängselskatt där politikerna tog en annan väg eller diskussionen kring Västlänken. Där handlar det nog till stor del om en förtroendefälla samtidigt som det varit svårt att få en överblick av vad vad beslutsfattarna vill med staden. Det har funnits en oro för det okända, säger Björn Siesjö och fortsätter:

Möter stolthet och framtidstro

– Samtidigt möter jag ofta en framtidstro och en optimism när jag är ute och träffar människor i olika sammanhang. Göteborg är inne i en omstöpningsprocess och det byggs väldigt mycket. Förändringar bygger på långa processer och sådant man oroade sig för "blev rätt bra ändå". Många tycker det är spännande med en stad i förändring och utveckling och jag tycker mig märka att många göteborgare är stolta över sin stad.

ANNONS
Göteborg mitt i en omstöpningsprocess. Här Västlänken vid Korsvägen.
Göteborg mitt i en omstöpningsprocess. Här Västlänken vid Korsvägen. Bild: Anders Ylander

Ett möjligt kvitto på det är att 69 procent av de tillfrågade göteborgarna skulle rekommendera andra att bo i staden.

LÄS MER:Så går det för Västlänken – plats för plats

LÄS MER:Bra bit kvar till hållbarhet i Sverige

LÄS MER:Göteborg är den näst smartaste staden i världen

LÄS MER:Linbanans väg – gick från Göteborgs prestigeprojekt till ekonomiskt praktfiasko

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS