Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Hisingen och fastlandet ska bindas ihop med ytterligare en bro eller tunnel. Bild: Mia Höglund
Hisingen och fastlandet ska bindas ihop med ytterligare en bro eller tunnel. Bild: Mia Höglund

Göteborgarna får välja mellan bro eller tunnel över älven

Är det bäst att bygga en tunnel eller bro mellan Lindholmen och Stigberget? Nu har invånarna chans att tycka till om det bästa alternativet.

Inom 15 år ska det gå att åka spårvagn från Stigberget till Lindholmen. Det är inte bestämt om trafiken ska gå på en bro över älven eller i en tunnel under vattnet. Politikerna har tre olika förslag att ta ställning till:

• En öppningsbar bro med segelfri höjd på 12,5 meter. En sådan bro skulle kosta 4,1 miljarder kronor och innebära en hållplats på markplan, ovanför Oscarsleden. Det skulle vara möjligt att gå, cykla och åka buss över bron.

• En fast bro med segelfri höjd på 27 meter. Den skulle kosta 3,6 miljarder och behöva vara lite svängd för att inte luta för brant. Gång-, cykel- och busstrafik är möjlig.

• En tunnel under älven. Prislappen skulle landa på 3,8 miljarder kronor. Hållplatsen på fastlandet skulle byggas under jord med två nedgångar vid Stigbergstorget. Tunneln skulle fortsätta under jord ända till Linnéplatsen.

LÄS MER: Så här kan nya Lindholmsförbindelsen se ut

Får vykort hem

I slutet av året ska trafiknämnden bestämma vilket alternativ man ska satsa på. Sedan ska både kommunfullmäktige och regionfullmäktige säga sitt. Innan dess vill kommunen veta vad alla som är boende och verksamma längs med sträckan tycker.

I veckan fick de berörda ett vykort i brevlådan. Nu kan man mejla eller ringa kommunen för att tycka till eller ställa frågor.

– I vanliga fall hade vi besökt de som bor och är verksamma längs sträckningen. Nu är inte det möjligt på grund av covid-19, säger Ma-Lou Wihlborg, trafikkontorets projektledare för sträckan Lindholmen–Linnéplatsen.

LÄS MER: Lindholmsalléns spårväg försenas med två år

Även organisationer, förvaltningar och kommunerna längs med Göta älv och Vänern ska få tycka till. Synpunkterna ska sedan sammanställas och framföras till politikerna. Ma-Lou Wihlborg tror att frågan om bro eller tunnel kommer att engagera.

– Det här är en sträcka där många rör sig. Från alla gymnasieskolor på Lindholmen, upp på Stigberget och hela vägen bort till Slottsskogen.

Kommer göteborgarnas åsikter göra skillnad?

– Det tror jag absolut. Åsikterna kommer bli en del av beslutsunderlaget och det är viktigt med den demokratiska förankringen. Det här är också ett tillfälle att ställa frågor. Man kanske undrar vad som händer där man bor eller om bygget kommer påverka en viss fastighet, säger Ma-Lou Wihlborg.

Under första halvan av 2021 ska det tas ett slutgiltigt beslut om det blir en bro eller tunnel. Först 2035 kan spårvagnarna börja köra hela vägen från Lindholmen till Linnéplatsen.

LÄS MER: Lindholmsallén ska bli jättepark med spårväg om tre år

Så går det till

Man mejlar sina synpunkter till: [email protected]

Man kan också ringa trafikkontoret på telefon 031-368 25 80. Telefontiderna är 27 maj klockan 13–15, 28 maj 14–16 eller 1 juni 10–12.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.