Göteborg tvingas betala 200 miljoner efter bråket om Hisingsbron

Skanska MTH, som bygger Hisingsbron, hotade med att avbryta hela projektet om de inte fick 345 miljoner kronor för extra kostnader. Nu är tvisten löst och trafikkontoret kommer att betala cirka 200 miljoner till Skanska.
– Det har inte varit enkelt att veta vad det ena och det andra beror på, säger Christer Niland på trafikkontoret.

ANNONS
|

Det var i somras som konflikten mellan trafikkontoret i Göteborg och Skanska MTH, som bygger Hisingsbron, uppdagades.

Skanska hotade med att avbryta arbetet tillfälligt. Bakgrunden var att byggbolaget under en tid försökt få betalt från beställaren trafikkontoret för extra kostnader på 345 miljoner kronor. Det handlade i huvudsak om ökade kostnader för produktionen av stålkonstruktioner till Arpeggio, den del av Hisingsbron som går över Göta älv, samt kostnader som har orsakats av förseningar i projektet.

LÄS MER:Hård konflikt vid bygget av Hisingsbron: ”Saknar nödvändig kompetens”

LÄS MER:Här kommer Hisingsbrons hjärta till Göteborg

Ifrågasatte stadens kompetens

Skanska hade bland annat i en korrespondens med trafikkontoret ifrågasatt om den senare hade kompetens att ens driva den här typen av projekt.

ANNONS

– Vi kan inte motivera att fortsätta jobba om vi inte får betalt, sa Skanskas presschef Jacob Birkeland.

Trafikkontoret hade satt ett slutdatum för förhandlingarna: den 30 september. Men vid tillfället var kontoret och Skanska MTH fortfarande inte överens och förhandlingen fick förlängas. Först under onsdagskvällen nådde parterna en lösning, efter intensiva förhandlingar som pågått i drygt två månader.

– Det känns väldigt skönt att vi har en tydlig överenskommelse om hur vi går vidare med projektet, säger Christer Niland, avdelningschef för Stora projekt på trafikkontoret.

Konsekvensen om parterna inte hade kommit överens hade varit att frågan gått till domstol.

Hur kommer det sig att tvisten uppstod?

– Kostnaderna finns ju och de har uppstått. Från vår sida har vi pekat på brister i produktion och kvalitet hos leverantören av Arpeggio. Skanska har pekat på brister i projekteringshandlingar från vår sida. Det har inte varit enkelt att veta vad det ena och det andra beror på.

Hisingsbron kostar redan mer än planerat

Det innebär att trafikkontoret nu ska betala 198 miljoner kronor till Skanska MTH. Av det beloppet är 28 miljoner redan betalade.

Hur kommer det sig att ni accepterade att betala just den här summan?

– Vi kan ju se det, utifrån processen som varit, att den takt vi presenterat revideringar av våra handlingar har haft påverkan på Skanskas produktion. Det var har varit större än vad vi trodde inledningsvis, säger Christer Niland.

ANNONS

Innebär detta att Skanska tar mellanskillnaden?

– Den delen som vi inte ersätter tar Skanska ansvar för.

Christer Niland, avdelningschef för Stora projekt på Trafikkontoret i Göteborg.
Christer Niland, avdelningschef för Stora projekt på Trafikkontoret i Göteborg. Bild: Jonas Lindstedt

Redan i våras höjde trafikkontoret sin prognos för den nya Hisingsbron från 3,5 till 3,65 miljarder kronor, räknat i 2009 års penningvärde, på grund av risker inom projektet. I den höjningen ingår de merkostnader som är kopplade till produktionen.

Hisingsbron ska färdigställas 2021. Götaälvbron som stod klar 1939 kommer att rivas på grund av dess stål är såpass utslitet att den behöver ersättas med en ny bro.

Vad innebär det här för Hisingsbrons tidsplan?

– Projektet är fortfarande tidskritiskt och vi är beroende av god framdrift. Men i dag har vi en tidsplan som håller, säger Christer Niland.

LÄS MER:Så blir restiderna med nya förbindelsen över älven

LÄS MER:Brobygget har blivit en tittarsuccé för pensionärer

LÄS MER:Från fontänen till linbanan – här är trafikkontorets sorgebarn

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS