Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Efter mängder av klagomål från fackförbundet Kommunal agerar nu Arbetsmiljöverket mot bristerna med hemtjänstens nya IT-system. Kommunen har fram till våren på sig att göra åtgärder för att undvika böter.  Bild: Stefan Bennhage
Efter mängder av klagomål från fackförbundet Kommunal agerar nu Arbetsmiljöverket mot bristerna med hemtjänstens nya IT-system. Kommunen har fram till våren på sig att göra åtgärder för att undvika böter. Bild: Stefan Bennhage

Göteborg stad hotas med böter efter app-kaos

Hemtjänstens nya app har varit föremål för högljudda fackliga protester sedan den lanserades 2018. Nu träder Arbetsmiljöverket in i konflikten och hotar kommunen med eventuella böter om de inte löser situationen.

Förra året lanserades ett nytt IT-system för den kommunala hemtjänsten i Göteborg. Appsystemet Plugo, som personalen fick tillgång till via sina jobbtelefoner, var tänkt att effektivisera arbetet genom att bland annat förenkla kommunikationen internt och göra det lättare att ta del av scheman och annan information.

Men införandet av det nya systemet har gått långt ifrån smidigt. Ett stort antal av fackförbundet Kommunals skyddsombud har skickat in anmälningar till Arbetsmiljöverket om hur det istället försämrar arbetsmiljön.

Det handlar bland annat om att schemat inte tar hänsyn till den tid det tar för personalen att ta sig mellan olika brukare, vilket skapar en stress och tidspress. Personalen anser sig inte heller få tillräckligt med tid för administrativa arbetsuppgifter vilket ofta uppkommer på grund av strul med den nya tekniken.

Nu ger myndigheten facket rätt i sina klagomål. I ett brev till kommunen skriver de att de överväger att hota om vite om inte kommunen åtgärdar problemen innan den 1 mars 2020.

LÄS MER: Kommunen agerar mot krånglande hemtjänst-appen

Risk för sjukdom eller skada

Arbetsmiljöverket skriver bland annat: "Alla har rätt till en bra arbetsmiljö. Vi bedömer att det finns brister i arbetsmiljön för personalen som arbetar med hemtjänst i ordinärt boende som kan leda till att någon blir sjuk eller skadar sig."

De listar framförallt tre viktiga åtgärder:

• Restider: "Ni ska se till att restid planeras in i arbetstagarnas scheman utifrån valt transportsätt och avstånd till och mellan de omsorgstagare som ska besökas under arbetspasset. Restiden ska vara väl synligt i telefonen."

• Mer tid för administrativa uppgifter: "Ni ska tydliggöra vilka uppgifter som inkluderas i kringuppgifter samt ge tid för dessa uppgifter. Ni ska även se till att det blir tydligt för medarbetarna i deras schema vilken tid som är avsatt för kringuppgifter och den ska vara väl synlig i telefonen."

• Arbetsutrustning: "Ni ska se till att arbetsutrustningen, mobiltelefonen och programvarorna, har de funktioner som krävs med hänsyn till arbetsuppgifternas krav och för att arbetstagarna ska kunna utföra sitt arbete."

LÄS MER: Hemtjänstvikarier för dåliga på svenska enligt Kommunal

"För tidigt att slänga det överbord"

Till GT säger Elisabet Lann, kristdemokratiskt kommunalråd med ansvar för äldrefrågor att Arbetsmiljöverkets krav är rimliga och något som de måste åtgärda.

– Vi har ett tekniskt system som är nytt och att det uppstår problem under en inkörningsperiod är inte så konstigt, men därför är det viktigt att vi följer upp ordentligt och justerar tills det blir som vi vill ha det. Vi ska inte ha kvar något som inte fungerar, men än så länge är det för tidigt att slänga det överbord, säger hon.

Annelie Snis, som är sektorschef i Västra Göteborg, sa i slutet av augusti till GP att det pågår arbeten för att få bukt med problemen på både stadsdels- och kommunnivå. Hon sa också att mycket redan har förbättrats.

– Vi har mycket ordning och reda redan nu. Systemet levererar mycket bättre med att ersätta för utförd tid, avgifter, möjlighet för våra undersköterskor att dokumentera i systemet, checka in och checka ut. Men det finns fortfarande saker att skruva på.

LÄS MER: Hemtjänstcheferna larmar: "Utmaningarna för svåra för oss"

LÄS MER: Hemtjänstpersonalen om arbetsmiljön: "Vi övervakas av cheferna"

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.