Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Till Göteborg 400-årsjubileum 2021 planeras det för en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen. Bild: Göteborgs Stad
Till Göteborg 400-årsjubileum 2021 planeras det för en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen. Bild: Göteborgs Stad

Göteborg skriver kontrakt om linbanan

Efter månader av överklagan är linbanan mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen ett steg närmare verklighet. Göteborgs stad har skrivit kontrakt med NCC om en genomförandestudie, och om politikerna röstar för investeringen blir det också NCC som bygger.

I slutet av 2017 vann NCC upphandlingen om att göra en genomförandestudie av den planerade linbanan mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen. Beslutet överklagades dock direkt av Peab, som tyckte att NCC inte uppfyllde kraven för att delta i upphandlingen, och därför borde ha diskats.

Förvaltningsrätten tyckte dock inte att det fanns anledning att ingripa mot upphandlingen, och avslog Peab:s överklagan. Nu har kontraktet mellan Göteborgs stad och NCC skrivits under, och förstudien kan inledas.

– Vi är i en planeringsfas just nu. Genomförandestudien som vi arbetar fram, ska ligga till grund för det politiska investeringsbeslut som ska fattas om linbanan ska byggas eller inte, säger Jeanette van Zalingen, projektledare på Trafikkontoret.

Under genomförandestudien är NCC inblandade som experter, men om politikerna fattar ett investeringsbeslut blir det NCC som får bygga linbanan.

Italienska linbaneexperter

Förutom NCC är den italienska linbanetillverkaren Leitner Ropeways inblandade i förstudien, och ska bidra med expertkunskaper kring utformandet av linbanan. Företaget har tidigare byggt linbanor i stadsmiljö i Mexico City, Santiago de Cali, Ankara och Innsbruck.

Den ursprungliga tidsplanen, förutsatt att politikerna beslutar att investera i bygget av linbanan efter planeringsfasen, hade som målsättning att linbanan skulle vara i drift till Göteborgs stads 400-årsjubileum 2021. Den tidsplanen fick sig en törn av Peab:s överklagan, men hoppet om driftstart till jubileumsåret lever.

– Vi siktar fortfarande på det. Det vi behöver göra nu är att sätta oss ner och se var vi står och hur vi ska komma framåt för att nå det här målet. Det är en tajt tidsplan och det finns en risk att vi inte klarar exakt 2021. Men entreprenörerna är väldigt taggade och ser ett antal lösningar. Det ska bli jättekul att träffas och prata igenom hur vi ska kunna lösa det, säger Jeanette van Zalingen.

Hoppas på effektivitet

Tisdag 28 augusti håller staden och entreprenören ett startmöte, då formerna för arbetet ska sättas.

– Vi försöker göra det så effektivt och smart som möjligt, det är det som är den stora vinsten med att få in i entreprenören i det här tidiga skedet. Vi optimerar lösningen innan vi hamnar i ett byggskede, säger Jeanette van Zalingen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.