Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Göteborg hyllas i Belgien

Göteborgarna älskar att klaga på kollektivtrafik och parkeringsplatser som försvinner. Nu hyllas samma saker i belgisk tv.

De senaste dagarna har det gått att läsa i GP om bussar med farligt nedslitna däck, planerade höjningar av parkeringsavgifter och italienska spårvagnar som efter flera år ännu inte fungerar som de ska.

Franskspråkiga tv-kanalen RTL TV1, som sänds i Belgien och Luxemburg, har varit på besök i Göteborg. Bland annat intervjuas Jean-Dominique Rugeiro, som bott här i tolv år, och kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) i inslaget. Tv-reportern jämför med Bryssel där trafiken är mer kaotisk och cykelbanorna bara hälften så många.

Tvärtemot vad många göteborgare själva tycker hyllas stadens satsningar på trängselskatt och en infrastruktur som prioriterar kollektivtrafik och cyklar framför bilar. Bilder på cyklister och fotgängare i Haga och på Vasagatan sveper förbi i reportaget.


Bilpool prisas
Jean-Dominique Rugiero berättar att han ofta åker spårvagn för att det är så bekvämt och punktligt. Han har ingen egen bil men är knuten till en bilpool. ”Allt är färdigt”, konstaterar han och tillägger att man alltid utgår från begrepp som tillgänglighet och rörlighet när nya områden planeras och byggs i Göteborg.

Anneli Hulthén förklarar att arbetet med att minska biltrafiken framför allt handlar om en satsning på bekvämare och punktligare kollektivtrafik.

Tror du att göteborgarna håller med om den bild av kollektivtrafiken som Belgisk tv ger?

– Nu är inte detta göteborgarnas bild utan tv-reporterns. Men jag tycker att det är roligt att det arbete med kollektivtrafiken vi bedriver, trots den kritik vi får, uppmärksammas. Och att vi kan vara bra i jämförelse med andra städer. Sedan finns det städer som kommit längre också, säger Anneli Hulthén till GP.

Kan du ge ett exempel?

– I Bremen kan man ta med cykeln på vagnen och man blir debiterad i efterhand för resan. Det kommer en räkning varje månad.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.