Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Vasagatan är ett av många stråk i centrum som är uppgrävt. Byggarbetena är den främsta anledningen till missnöje just nu, tror Cykelfrämjandets ordförande i Göteborg. Bild: Sanna Tedeborg

Göteborg får uselt betyg som cykelstad

Göteborg är sämst för cyklister av alla större svenska städer. Detta enligt en färsk rapport från Cykelfrämjandet.

På onsdagen presenterades Cyklistvelometern, en stor undersökning där cyklisterna själva har fått sätta betyg på Sveriges städer. Göteborg hamnar på 16:e och sista plats bland de kommuner som har över 100 000 invånare.

Vad är cyklisterna missnöjda med? Ganska mycket, visar det sig. Göteborg får dåliga resultat när det gäller bland annat trygghet, skyltning och kommunens insatser för cyklister. Cykelvägarnas utformning och skick väcker extra stort missnöje, liksom omledningar vid byggen (se faktaruta).

LÄS MER: Rätt utrustning inför cykelpendling i rusket

Det verkar också som om relationen mellan gående och cyklister är extra dålig i Göteborg.

Det här är inte helt överraskande för den som har följt debatten i stan. ”Det har bara blivit sämre att cykla i Göteborg”, stod det på GP:s Fria ord-sida nyligen. Många klagar på trånga och dåligt underhållna cykelbanor som dessutom plötsligt tar slut. Ledande politiker har sagt att cykelsatsningar ”mest blivit pannkaka”.

Stora brister

Malin Månsson, cykelstrateg vid kommunens trafikkontor, säger att resultatet är ”väldigt tråkigt” men är inte särskilt häpen.

– Vi vet att det finns stora brister i Göteborgs cykelinfrastruktur. Vi gör egna undersökningar och vi ser att den generella nöjdheten har gått ner de senaste åren.

Malin Månsson, cykelstrateg på trafikkontoret. Arkivbild. Bild: Thomas Johansson
Malin Månsson, cykelstrateg på trafikkontoret. Arkivbild. Bild: Thomas Johansson

Vad händer för att det ska bli bättre?

– Det pågår ett ständigt arbete. I centrum finns det inte kapacitet att rätta till bristerna samtidigt som de stora byggena pågår. Vi gör mindre åtgärder i stället. Det är också en politisk fråga, hur man prioriterar resurserna.

LÄS MER: Minskat cyklande – tvärtemot målsättningen

Konflikter mellan fotgängare och cyklister kan, enligt Månsson, ha samband med att det finns många delade gång- och cykelbanor i stan.

– Får man sedan en 45-procentig ökning av cyklandet, som vi har haft, då är det klart att det blir irritation. Vi arbetar för att trafikslagen ska bli mer separerade.

Hur ska Göteborg slippa bottenplaceringen?

– Vi ska fortsätta att förbättra villkoren för cyklisterna i Göteborg. Förutom att rusta upp cykelvägnätet är det aktuellt att sänka bilarnas hastighet, till exempel med farthinder, säger Malin Månsson.

”Bilisterna är hänsynsfulla”

Ian Fiddies, ordförande i Cykelfrämjandet i Göteborg, pekar på de stora byggprojekten som den främsta anledningen till missnöje.

– Stan är uppgrävd. Västlänken, 45:an, Marieholmstunneln, det är mycket just nu.

LÄS MER: Rolf vill att det ska bli enklare att cykla i Göteborg

Annars tycker Fiddies att Göteborg trots allt är en ganska bra cykelstad.

– Infrastrukturen kunde vara bättre. Men bilisterna är väldigt hänsynsfulla mot cyklister.

– Det är ett problem att så många göteborgare känner sig otrygga i trafiken. De låga betygen visar att man måste börja se cykeln som ett eget transportslag och avsätta yta och resurser, säger Cykelfrämjandets projektledare i en kommentar. Bild: Sanna Tedeborg
– Det är ett problem att så många göteborgare känner sig otrygga i trafiken. De låga betygen visar att man måste börja se cykeln som ett eget transportslag och avsätta yta och resurser, säger Cykelfrämjandets projektledare i en kommentar. Bild: Sanna Tedeborg

Vad behövs för att det ska bli bättre?

– Att trafikkontoret rekryterar fler handläggare som jobbar med cykelfrågor.

Vad skulle det kunna leda till?

– Bredare cykelbanor. Enkelriktade cykelbanor på båda sidor vägen, som i Köpenhamn. Låt oss cykla mot enkelriktat på gatorna, det är standard ute i Europa och ger möjlighet att välja mindre trafikerade vägar.

LÄS MER: Dåligt underhållna cykelbanor bakom olyckor

Mölndal får bra betyg

Mölndal klarar sig bättre i Cyklistvelometern och kommer på femte plats bland de medelstora kommunerna, med ett samlat betyg som är betydligt högre än Göteborgs. Vänersborg har också nöjda cyklister och är trea bland småstäderna.

Cykeltoppen

De bästa cykelstäderna med mer än 100 000 invånare, enligt Cyklistvelometern.

1. Örebro

2. Malmö

3. Linköping

4. Uppsala

5. Umeå

– – –

16. Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.