Det är dessa hårdfakta som ligger bakom Quality time, mässan som siktar in sig på denna så kallade gyllene generation.
Redan en kvart efter öppnandet på torsdagen är det gott om nyfikna besökare som vimlar och minglar bland alla montrar om resor till när och fjärran, blandat med de om massage och kosmetika, banker, boende och spa. Och även bilar och båtar denna gång för att locka hit de ofta svårflirtade männen.
Uppe på ett podium, där man kan borda en tjusig Minor 27 Range, hittar vi paret Arne och Maj-Britt Nordström från Fjärås.
- Vi har sålt vår Albin 25:a som jag ångrat. Fast det här är ju nåt helt annat, säger Arne sedan han inspekterat båten.
Paret gjorde mycket båtsemestrar förr i världen och drömmer sig tillbaka till den tiden.
- Det sitter kvar i själen, konstaterar Maj-Britt.
Bekväma massagestolar är frestande att slå sig ner i. Några som fallit för lockelsen är Berit Ahlberg, Gunvor Bengtsson och Ing-Britt Hansson.
- Det här var pensionärsvänligt, skrattar Berit när hon rest sig upp från det sköna sittandet.
Tips om alla resor är det som lockar damerna i första hand. "Än är vi inte mogna för rullatorn", säger Ing-Britt.
- Vi har haft seniormässa två gånger tidigare. Men nu går vi ner lite i ålder och byter namn, berättar Anne Sternhufvud, mässansvarig. Den riktar sig till en grupp människor som får mer och mer tid för sina egna intressen och som idag också har chans att göra verklighet av sina livsdrömmar.