Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fortsatta problem med kommunens IT-system

Göteborgs stads datatrafik låg under torsdagsförmiddagen nere. Det gjorde bland annat att det inte gick att komma in på hemsidan.

Enligt Dag Thyselius, kommunikationschef för Göteborgs stad har man felsökt problemet. Information om IT-störningarna började skickas ut strax efter klockan sju på onsdagsmorgonen.

IT-störningarna påverkade bland annat bokningen av färdtjänst, vilket gjorde att det inte gick att boka färdtjänst via hemsidan, appen eller telefon. 

– Däremot ska det fungera när det gäller förbeställd färdtjänst, säger Helene Mohlin, kommunikatör hos Göteborgs stad.

Enligt uppgifter till GP har IT-störningarna även drabbat hemtjänsten, vilket bland annat ledde till problem med bokning av vikarier.

Enligt Dag Thyselius är det relativt ovanligt att Göteborgs stads intranät drabbas av liknande problem.

– Vi hade en liknande händelse i våras, men det hör inte till vanligheterna, säger han.

Dag Thyselius säger att det rör sig om internt problem, och utesluter att det skulle röra sig om en hackerattack. 

Vid 12.30-tiden på torsdagen började Göteborgs stads hemsida att fungera igen, men IT-störningarna kommer fortsatt att beröra ett flertal verksamheter inom kommunen. 

– Det här tog längre tid än vi trodde. Vi kommer successivt att försöka få igång systemet för fler verksamheter, men vi tar det efterhand för att inte belasta systemet för mycket, säger Dag Thyselius.

Enligt Dag Thyselius går det inte säga när hela systemet kommer att vara funktionellt.

– Just nu ligger fokus på att lösa problemet. Sedan fortsätter jobbet med att förhindra att det här inträffar igen, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.