Jörgen Fogelklou (SD) fick hård kritik från FI efter sitt uttalande om att invandrare tagit en "helt ny unken kvinnosyn" till Sverige. Bild: Olof Ohlsson

Fogelklou fick hård kritik för uttalande om nyanländas kvinnosyn

Invandrarna har tagit med sig "en helt ny unken kvinnosyn" till Sverige, säger Jörgen Fogelklou (SD) i kommunfullmäktiges talarstol.
– Det här är ren och skär rasism, säger Teysir Subhi (FI).

ANNONS

Debatten handlade om hur Göteborgs stad som arbetsgivare ska bli bättre i arbetet mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen. En fråga som aktualiserades i samband med Metoo-uppropet, där en rad kvinnor i Sverige och andra länder, vittnade om vad de blivit utsatta för.

Sverigedemokraternas gruppledare Jörgen Fogelklou hade en helt annan ingång i frågan än alla andra debattörer. Han höll en lång utläggning som gick ut på att sexuella trakasserier var någonting som kommit till Göteborg med de senaste årens invandring från kulturer som har en helt annan syn på jämställdhet.

Stina Svensson skakad

– Det är oerhört frustrerande att Göteborgs stad inte nämner det i den här rapporten. Det blir befängt, säger han.

ANNONS

– Vi har inte bara fått in en ny mat och musikkultur. Vi har också fått en helt ny unken kvinnosyn, fortsätter Fogelklou och föreslår att alla nyanlända ska genomgå en obligatorisk utbildning om hur samspelet mellan könen fungerar här i Sverige.

Feministiskt initiativs gruppledare Stina Svensson är märkbart skakad när hon går upp i talarstolen en stund senare.

– Det lyser av okunskap av Jörgen Fogelklous inlägg. Och det har rasistiska undertoner som inte att acceptabla i kommunfullmäktige, att skylla problemet på en annan grupp. Det handlar om mäns våld mot kvinnor. Där är grunden, säger Stina Svensson.

"Ren och skär rasism"

Hon fick en mild tillrättavisning av kommunfullmäktiges ordförande Anneli Rhedin (M) som sa att hon inte hört några rasistiska undertoner.

Det hindrade inte Teysir Suhbi (FI) som i sitt inlägg gick längre än partikamraten.

– Jag tycker inte heller att Jörgen Fogelklous inlägg hade rasistiska undertoner. Det var ren och skär rasism. Metoo har lärt oss att sexismen inte har någon hudfärg eller klasstilhörighet.

Hon undrade också hur kulturen stod till i Fogelklous eget parti.

– Vi har sett SD-kvinnor gå ut och berätta att de blivit trakasserade från män i partiet. Du får gärna berätta om kulturen i ditt eget parti.

ANNONS

Själva sakfrågan slutade i att kommunfullmäktige klubbade alliansens förslag, som innebär att 11 av de 15 punkter som stadsledningskontoret föreslår ska genomföras. De rödgrönrosa och Socialdemokraterna ville att samtliga 15 åtgärder skulle genomföras.