Fastighetskung dålig värd

ANNONS
|

Hyresgästföreningen har på uppdrag av tidningen Hem & Hyra studerat vem som är värst på fällningar i hyresnämnden, ovilja att följa nämndens beslut och får många klagomål. Bottenligan har 26 namn utan inbördes ordning – fyra med koppling till Göteborg.

ES Fastigheter äger 1 200 lägenheter, främst i Göteborg. Åter-igen tar underhåll och reparationer ned betyget, liksom standarden på gemensamma utrymmen.

–Ja, underhållet är väldigt eftersatt, säger Anne Savinen Andersson.

–Dom har till exempel nästan inte skottat alls på hela vintern.

Anna Savinen Anderssson har bott i Östra sjukhusets före detta elevhem på Smörslottsgatan 6. Huset rymmer i dag bara ettor med kokvrå och hyrs mest av ungdomar.

ANNONS

–I augusti var jag i desperat behov efter någonstans att bo och glad över att få ett förstahandskontrakt. Det var också billigt, 2 455 kronor i månaden för 21,5 kvadratmeter.

Nu ser hon mer kritiskt på sin bostad:

–åDet lilla pentryt har ingen spis med ugn, bara två plattor och kylskåpet, som är svårt att stänga, verkar vara från 80-talet.

–Här är ofta stökigt, möbler och sopor i trappuppgången. Det är en brandfara och det finns bara nödutgång på ena gaveln.

–Hissen skrapar mot schaktväggen och en liten lapp i den säger att nästa besiktning skall ske i januari 2010. Det var ju för ett år sedan. Tänker varje gång att jag inte ska åka i den mer, men så är jag så lat.

Hannelore Marian på samma adress är också kritisk:

–Här är inte så rent. Det stinker av sopor i trapphuset, väggarna är tunna – man hör grannarna allt för bra.

Ägaren Erik Selin med ES Fastigheter och Balder, miljardär med fashionabelt kontor vid Avenyn, konstaterar också att förvaltningen inte fungerar som den ska:

–Det finns mycket att förbättra och vi har gjort ganska stora förändringar. Vi har organiserat om för att ge bättre service till kunderna. Tillgängligheten har ökat. När vi får en felanmälan ringer vi numera upp så många vi kan efteråt och kollar upp vad som hänt och vad som har fungerat eller inte fungerat. Det har vi redan fått mycket bra respons på.

ANNONS

– Jag tror vi måste börja där. Vi kan satsa pengar hit och dit, men om du som kund inte kommer fram – och till sist kommer fram om tre dagar – å är du redan jättearg och missnöjd.

Enligt Erik Selin har bolaget inga reparationsärenden i hyresnämnden.

–Det har vi aldrig haft. Jag tror att mycket handlar om tillgänglighet och service. Det spiller över och sprider missnöje över allt möjligt.

Får sådana här undersökningar positiva effekter?

–Jag vet inte, faktiskt. Det kan det ha.

Andra bolag som får kritik av Hem & Hyra:

Centerplan och Bovista, förvaltar drygt 800 lägenheter i bland annat Bergsjön. Fukt- och mögelskador, nedslitna trapphus och betong som lossnar från väggarna är några skäl till att hyresgästerna, i en enkät som SCB utfört på Hyresgästföreningens uppdrag, ger bolaget tummen ner.

HB Gamlestaden Spasenoski, äger hyreshus i Göteborg. Klagomål rör kraftigt höjda hyror för vissa – och bristande underhåll. Enligt ägaren har hyrorna bara justerats.

Lars G Wass äger cirka 500 lägenheter i Göteborgsområdet, även här är reparationer och underhåll den ömma punkten. Wass tillbakavisar dock kritiken: ”Vi har nog snabbare service än de flesta och ligger inte alls efter i underhållet.”

ANNONS