Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Fartyget Skagerak har superlod – men måste bogseras

Efter sju sorger och åtta bedrövelser ligger äntligen universitetets nya forskningsfartyg i Göteborgs hamn. GP gick på rundtur i båten, som har superlod och topputrustade labb, men som ännu inte kan färdas för egen maskin.

Forskningsfartyget Skagerak ligger förtöjt vid Nya Varvet i Göteborg. GP har i flera artiklar skrivit om det problemfyllda och kostsamma projektet. Båten beställdes 2013 och skulle ha levererats 2015. Efter åratal av trubbel är nu förhoppningen att Skagerak ska bli helt klar till maj 2021.

Efter många turer beslutade Göteborgs universitet att avsluta avtalet med det polska varvet som byggt båten. I mars bogserades det ännu inte färdigställda fartyget till Göteborg. Nu ligger det vid kaj i Nya Varvet. Det mesta är på plats, men det krånglande framdrivningssystemet ska bytas ut. Uppdraget har gått till ett polskt företag som inom kort ska påbörja arbetet.

LÄS MER: GU:s fem år försenade fartyg hemma i Göteborg – fortfarande inte färdigt

LÄS MER: Föreslår fortsatt bygge av Skagerak – och kritiserar GU

LÄS MER: GU:s fartyg fyra år försenat – SLU:s motsvarighet klart på två år

“Gamla Skagerak” är ute på ett sista uppdrag

Redan nu har GU:s forskare börjat ta båtens olika laboratorier i besittning, allt för att trimma in både utrustningen och sig själva inför nästa års jungfrufärd. När GP får komma ombord för en rundvisning är det dock hjälm på som gäller.

– Det här är inte ett fartyg, även om det ser så ut. Det är ett nybygge, registrerat i det svenska nybyggnadsregistret, säger Roger Karlsson som leder arbetet med att få båten klar.

Den rymliga bryggan tillhör de delar som är helt driftsklara. Här finns exempelvis dubbla navigationsplatser, då planen är att i samarbete med Chalmers utbilda sjöbefäl ombord.

När Skagerak är redo kommer besättningen att flyttas dit från båtens företrädare, ett fartyg byggt på 1960-talet med samma namn. I väntan på det nya fartyget har man fortsatt använda “gamla Skagerak”, som just nu är ute på ett av sina sista uppdrag.

Stort intresse för fartyget Skagerak i Nya Varvet

Olivia Larsson är sjöbefäl ombord på Skagerak. Eller, hon har sjöbefälsexamen, men tjänstgör just nu som vakt på fartyget, som är bemannat dygnet runt. Några misstänkta kapare har hon dock inte sett till.

– Men det är väldigt många människor som kommer förbi och fotograferar. Det är ett annorlunda fartyg som väcker mycket uppmärksamhet, säger hon

Hennes eget favoritställe ombord är det blänkande nya köket och mässen på däcket under oss.

Skagerak är relativt nätt för att vara ett forskningsfartyg, men fullpackat med teknologi, flera topputrustade laboratorier för marin- och miljöforskning och praktiska utrymmen för att hantera och analysera leriga prover från havsbotten.

– Det som är lite unikt för den här båten är att forskarna sitter på bryggan och kan ha direktkontakt med besättningen. Normalt sitter forskarna ett par däck ner i någon skrubb med sina datorer, säger Roger Karlsson.

Skageraks superlod ska kartlägga Sveriges kust

Thomas Dahlgren, marinbiolog på GU, står vid forskarnas plats på bryggan, men det är inte hans favoritställe på båten.

– Jag håller helst till på akterdäck, gräver i leran och tittar på proverna vi får upp, men här finns en viktig sak som vi inte har haft tillgång till förut: ett superlod, säger han.

Superlodet används både för kontroller av förutsättningarna innan man sänker ner olika instrument i havet, men också för att kartlägga havsbotten.

– Det pågår just nu ett jätteprojekt för att kartlägga de marina habitaten runt hela Sveriges kust. Där tror vi att det här fartyget kommer ha en viktig roll, säger Thomas Dahlgren.

Blir 60 miljoner dyrare än beräknat

På kajen står Göran Hilmersson, ordförande i styrgruppen för GU:s fartygsbygge. Han ser lättad och glad ut, trots att slutnotan för fartyget bredvid honom troligen kommer hamna på uppåt 200 miljoner kronor, vilket är 60 miljoner mer än ursprungsbudget.

– Det var inget lätt beslut att ta henne från Polen. Det var jättesvårt och tog lång tid innan vi landade i det, men nu när hon ligger här så är det ingen som ångrar det, säger han.

Vad har ni lärt er av den här historien?

– Att det är komplext att köpa fartyg.

LÄS MER: GU:s nya fartyg skadat efter krock med kaj

LÄS MER: Polska varvet har missat deadline fem gånger

LÄS MER: Fortsatt fiasko för GU:s fartygsbygge i Polen

Forskningsfartyget Skagerak

Storlek: 49 meter långt, 11 meter brett och väger ca 1 000 ton med en maxfart på drygt 12 knop.

Byggperiod: Beställdes 2013. Skulle ha levererats 2015. Planeras bli färdigställt i maj 2021.

Kostnad: cirka 200 miljoner kronor. Ursprungsbudgeten var 140 miljoner.

Besättning: Fem-sex personer, samt plats för 17 forskare och studenter.

Uppdrag: Kommer användas främst till marinforskning och miljöforskning.

Invigning: Om tidsplanen håller blir det dop i maj nästa år. Det är oklart om kronprinsessan dyker upp, som det var tänkt 2015.

Härnäst: Kommer den polska underleverantören MPL att inleda färdigställandet av framdrivningssystemet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.