Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Fartyget backade under Göta älvbron – levererade 650 ton tung tvärbalk

Förra månaden levererades Hisingsbrons första 650 ton tunga tvärbalk, genom att via fartyg passera den trånga passagen under Göta älvbron. På annandagen upprepade det finska fartyget Meri konststycket – baklänges.

För drygt en månad sedan pressade finska skeppet Meri sig genom den trånga passagen under Göta älvbron, med bara 20 centimeter till godo på vardera sida. Lasten var dyrbar: nya Hisingsbrons första tvärbalk.

LÄS MER: Hisingsbrons första tvärbalk klarade nålsögat

Under annandagen var det dags igen. Den andra tvärbalken vilade ombord Meri i Frihamnen och under morgonen passerade även denna genom (och under) Göta älvbron. Men denna gång backade skeppet genom den trånga passagen, klockan åtta på morgonen. Bron och farleden stängdes då av helt och hållet.

Den 650 ton tunga balken ska sedan på fredag rullas av fartyget med så kallade multiwheelers och placeras på brostöd nummer 15, söder om farleden. Det är ett kritiskt moment, eftersom tvärbalken måste monteras på plats med millimeterprecision.

– För dem som är i Göteborg under julen kan jag rekommendera en promenad upp på Götaälvbron under mellandagarna. Det kommer att vara mycket aktivitet i arbetsområdet när tvärbalken ska lastas av från skeppet, passas in på betongfundamentet och gjutas fast, säger Susanne Wiberg, projektledare för Hisingsbron på trafikkontoret, i ett pressmeddelande.

Tidsplanen lever farligt

Hisingsbron ska öppna 2022 men tidsplanen har levt farligt eftersom stål från spanska Bilbao har dröjt. Det var nio månader efter utsatt tid när Symphony Spirit i oktober gled genom Göta älv med dess stållast: 22 sidospann. Sidospannen är de längsgående balkar som kommer utgöra botten för brobanan, och är mellan 20 och 35 meter långa och väger mellan 55 och 130 ton.

LÄS MER: Ett skepp kommer lastat med spanskt stål till nya Hisingsbron

I nuläget har över hälften av de totalt 42 sidospannen monterats.

– Monteringen har gått bra och vi har kunnat hålla det tempo som vi önskade. Det är stora delar som ska lyftas och sättas på plats, så det gäller att allt stämmer, säger Susanne Wiberg, i pressmeddelandet.

Trots att stålet försenades nio månader är bedömningen att bron kommer bli klar i tid. Tanken är att den nya bron ska öppna för biltrafik under våren 2021 och för spårvagnstrafik sommaren samma år.

– Vi bedömer att tidsplanen för trafiköppning ligger fast. Det som hänt är att vi har mindre marginaler än tidigare, har Hisingsbrons projektchef Carl-Anton Holmgren tidigare sagt.

Nyhetspodden: Det spanska stålet är här – detta händer med Hisingsbron

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.