Fansen trängdes kring minihästen Vinnie

ANNONS
|

Få kan ha undgått den vilsna miniatyrhästen Vinnie, som trots sin ringa storlek drömmer om framgång som travhäst i ATG:s reklamfilmer. Faktum är att han har över 55 000 alldeles frivilliga följare på Facebook och på Youtube har de hittills elva reklamfilmerna, signerade Felix Herngren, visats miljontals gånger. Istället för att byta kanal eller stänga av, letar tittarna självmant upp reklamen.

Anledningen är helt enkelt att reklammakarna tagit till nya knep för att nå igenom till konsumenten. Förr låg produkten i fokus, i dag är det snarare tittarnas känslor man vill åt. Ett effektivt sätt är de allt vanligare tv-serieliknande reklamerna med återkommande karaktärer eller maskotar, som Ica-Stig, fåret Frank eller tv-tvillingarna Judit och Judit.

ANNONS

"Han har star quality"

Under den kategorin faller också hästen Vinnie. Och ärligt talat måste man nästan vara död inuti om man inte ska charmas av honom.

– Vinnie har starquality. Jag tror att han är så populär för att folk gillar hela konceptet, hur han är och hur de byggt upp hans karaktär i filmerna, säger Anna Engström, som var en av över hundra personer som sökte jobbet som Vinnies tränare när det annonserades ut för snart tre år sedan.

Och det är riktigt trångt runt paddocken på Svenska mässan när Vinnie ska visas upp. Han pryder omslaget till mässans programblad och många har väntat länge på att få se honom. Alla vill ta en bild och personalen får be dem backa för att Vinnie ska komma fram. En riktig rockstjärna. Fast häst då.

– Han är väldigt divig. När vi tränar inför filminspelningar och plåtningar tycker han att det är så tråkigt, för han får inga applåder när bara jag är där. Han vet om sitt eget värde och vill ha uppmärksamheten, säger Anna Engström och påpekar att Vinnie faktiskt gillar att spela in reklam.

Fans i alla åldrar

En del i filmerna är animerat, men inte allt, så nu får han chansen att visa publiken några trick innan de själva får ställa sina frågor. Anna svarar på vad Vinnies favoritfärg är (grön), favoritmat (hö), om han har någon flickvän (nej), vad han gör när han är ledig (chillar) och vad han är rädd för (hundar som är större än honom själv) innan Vinnie flyr kamerablixtarna till backstageområdet igen.

ANNONS

– Vinnie har fans i alla åldrar, det är det som är så himla kul. Det är ofta lite äldre folk som kommer fram och vill ta en selfie eller en bild med honom. Ibland skyller de på barnbarnen, men bara häromdan kom det fram en kvinna och ville ta en bild till sin man, eftersom han alltid gråter så mycket till reklamfilmerna.

Fakta: Eurohorse

  1. Startade 1992 och arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show.
  2. Det är en av världens största hästsportmässor, med 220 utställare och 60 hästuppvisningar i paddocken.
  3. Shopping är den största anledningen för de närmare 80 000 besökarna. Närmare 2 500 kr spenderas per person under de fyra dagar som mässan är öppen. I dag är sista dagen.
  4. Eurohorse är Svenska Mässans andra största mässa efter Bokmässan sett till antal besökare.
  5. Publikrekordet var 98 000 besökare år 2013. Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst.
ANNONS