Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Mot rasism. Redaktionen på tidningen Faktum har gjort en film för att visa på den rasism en del av försäljarna utsätts för.

Faktumförsäljare utsätts för rasism

Faktum-försäljare med osvenskt utseende utsätts för glåpord och diskriminering. Nu drar Faktum i gång en kampanj för att stoppa rasismen.

En film på Faktums facebook-sida ska ge en inblick i villkoren för de som säljer tidningar på gatan och berätta hur viktigt det är att stå upp för alla människors mänskliga rättigheter, säger Faktums chefredaktör Sarah Britz.
– De innebär bland annat att man har rätt att försörja sig och att man inte ska utsättas för diskriminering.

Under det senaste året har klimatet för romska EU-medborgare som säljer Faktum hårdnat. Kommentarer om att de upptar plats för fattiga svenskar hör till vardagen.
– Men det stämmer inte, säger Sarah Britz. Det finns plats för alla. De som ställer upp på våra regler får sälja tidningen. Vi är fattigdomsbekämpare. Punkt. Vi ser förbi etnicitet, kön och klass. Fattigdom kan drabba alla. 

En del av dem som köper Faktum verkar bara vilja bekräfta sin självbild, menar Sarah Britz. Och helst ska den som säljer vara en ynklig stackare med svenskt utseende.
– "Om jag, som är här uppe, nu ska köpa tidningen ska det vara av någon som är långt därnere", verkar de resonera. Men att sälja Faktum är ett jobb, ett sätt att försörja sig på och det handlar inte om välgörenhet.

När fattigdomen i Europa breder ut sig söker sig människor olika vägar för att kunna lindra sin nöd. Den fria rörligheten inom EU har öppnat möjligheter för fler att ta söka sig till andra länder.

Sarah Britz pekar på att romer är en grupp som är särskilt utsatt för fördomar och att Sverige inte gjort upp med den rasism som finns mot dem.  
– Det finns gamla föreställningar som att romer inte behöver någon bostad eftersom eftersom de inte varit, eller fått vara, bofasta eller gått i skolan. Detta lever vidare.

Med sin kampanj och sin film hoppas Faktum komma åt fördomar och öka medvetenheten om den diskriminering som pågår rumt omkring oss. 
Filmen har redan fått ett stort gensvar, enligt Sarah Britz. 
– Och i vår kommande kalender kör vi vidare i samma spår – schablonbilden av hur man "får" se ut när man säljer Faktum. 

Faktum startades för 15 år sedan, som ett alternativ till tiggeri. Idén bakom gatutidningen är att erbjuda hjälp till självhjälp. Man investerar sina egna pengar och inga exemplar av tidningen får lämnas tillbaka. Försäljningen kan också skapa möten mellan människor och på så vis bidrar till större förståelse mellan olika grupper i samhället.
– Det här ett jobb man utför efter egen förmåga – beroende av hur man orkar från den ena dagen till den andra, säger Sarah Britz.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.