Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Monica Andersson är en av för närvarande tio förstelärare på Angeredsgymnasiet

Försteläraren Monica visar vägen för fler

Monica Andersson på Angeredsgymnasiet ser den nya karriärtjänsten som viktigt steg för att komma till rätta med lärarbristen.

Tjänsten förstelärare infördes för att skapa fler karriärvägar inom skolan. Försteläraren Monica Andersson på Angeredsgymnasiet ser det som ett viktigt steg för att komma till rätta med lärarbristen.

 

I ett litet klassrum på Angeredsgymnasiet är diskussionen i full gång. Whiteboardtavlan pryds av ett virrvarr av gula post-it-lappar med ord som: mänskliga rättigheter, valfrihet, vilja och uttrycksfrihet. En tjej i moderiktigt slitna jeans och blå skjorta sträcker upp handen och frågar:

– Vad är egentligen skillnaden mellan jämlikhet och jämställdhet?

 

Försteläraren Monica Andersson har precis inlett en lektion i ämnet svenska som andraspråk. Eleverna i klassrummet kommer från ett dussintal olika länder och har delats in i två grupper som livligt diskuterar ämnena på tavlan. Lektionen ska kombinera språkinlärning och samhällskunskap, förklarar Monica Andersson.

 

Det är tredje året som Monica Andersson kan titulera sig förstelärare i svenska som andraspråk. Karriärtjänsten förstelärare infördes 2013 med syftet att öppna upp fler karriärvägar för lärare och göra yrket mer attraktivt. När Monica Andersson sökte tjänsten var intresset svalt.

– Vi var bara två som sökte. Då var det här helt nytt och det var nog många som kände att de inte riktigt visste vad tjänsten innebar. Jag skickade faktiskt in ansökan sista dagen och det berodde mycket på att mina kollegor i svenska som andraspråk sa till mig att ”Du borde söka det här Monica, du är lämpad för den uppgiften”, berättar hon leende.

 Monica Andersson fick tjänsten och blev Angeredsgymnasiet första förstelärare. Hennes uppdrag är att stärka utbildningen på skolan med fokus på svenska som andraspråk. För att ha tid till utvecklingsarbetet har hon slutat att undervisa i sitt andra ämne, engelska.

Nästa gång en förstelärartjänst utlystes på Angeredsgymnasiet var intresset betydligt större och i dag har skolan tio förstelärare. En viktig utveckling, tycker Monica Andersson.

– Jag tror att det är svårt för en ensam förstelärare att driva ett utvecklingsarbete, det krävs att man är en del av en grupp för att verkligen kunna göra skillnad.

Och skillnad tycker hon att hon gör.

– Vi förstelärare leder det pedagogiska utvecklingsarbetet på skolan och det kommer att ge resultat på sikt genom ökad måluppfyllelse.

 

Även om Monica Andersson hellre pratar om vilka möjligheter det ger att jobba med pedagogisk utveckling, sticker hon inte under stol med att lönelyftet på 5 000 kronor i månaden, som tjänsten också innebär, är ett välkommet tillskott.

– Det är klart att pengarna spelar roll. Men jag tycker att lönerna för lärare måste upp generellt. Vill man ha folk som ska jobba inom skolan måste man erbjuda högre löner och karriärmöjligheter. I dag är det många, framför allt inom ämnen som kemi, biologi och matte som byter yrke för att man får så mycket högre lön på andra arbetsplatser, trots samma utbildning.

 

Hon får medhåll av Bo Jansson, förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund.

– 6 av 10 lärare som är kvar i skolan överväger att lämna yrket. När jag är ute och pratar med lärare är det lönen och arbetsförhållandena – att man är överbelastad – som lyfts som de viktigaste orsakerna, säger han.

Bo Jansson tycker att införandet av förstelärartjänsten är en viktig utveckling.

– Att det ska finnas karriärvägar inom skolan är en fråga som vi har drivit i 20 år. Det här, tillsammans med de statliga extrasatsningar vi ser nu är ett viktigt steg för att göra att fler söker sig till läraryrket.

På Angeredsgymnasiet håller lektionen på att avlutas. Monica Andersson är försiktigt positiv inför framtiden.

– Jag tror att vindarna börjar vända. Det måste de om man vill att fler ska utbilda sig till lärare.

 

Fakta: Förstelärare

Karriärtjänsten förstelärare infördes för att göra läraryrket mer attraktivt och förbättra undervisningen i skolan.

Reformen gäller alla skolformer utom förskolan.

För att bli förstelärare måste man ha lärarlegitimation samt kunna visa på minst fyra år av väl genomfört arbete inom skolan.

Skolan får ett statsbidrag för att betala ut i minst 5 000 kronor per månad extra i lön till försteläraren.

Man blir förstelärare inom ett specifikt ämne.

Vad tjänsten innebär i praktiken ser olika ut på olika skolor och bestäms till stor del av huvudmannen.

 

Källa: Skolverket

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.