Försenade resenärer ger Västtrafik miljonsmäll

Förra veckans snökaos kommer att kosta Västtrafik över 1,4 miljoner kronor. Nästan 15 000 resenärer har ansökt om förseningsersättning efter att stora delar av kollektivtrafiken i Västsverige slogs ut helt.
– Det är ungefär vad vi betalar ut på en månad i vanliga fall, säger Malin Linekrans, chef för kundservice på Västtrafik.

ANNONS
|

Hisingsbron fastnade i öppet läge, nästan alla busslinjer drogs in och spårvagnstrafiken drabbades av kraftiga förseningar. Halka och snöfall skapade totalt trafikkaos i Göteborg och stora delar av Västsverige under förra veckan – något som än så länge har kostat Västtrafik nära 1,5 miljoner kronor, vilket även Mölndals-Posten har rapporterat.

– Vi vill att man reklamerar sin resa. Vi är glada och tacksamma för att våra resenärer utnyttjar möjligheten att ansöka om förseningsersättningar om man uppfyller kraven för det, säger Malin Linekrans på Västtrafik.

Under veckan som snöfallet drog in över Västsverige har omkring 15 000 resenärer ansökt om förseningsersättningar för nästan 1,5 miljoner kronor. Belopp som betalas ut i kontanter, värdekoder och värdecheckar.

ANNONS

– Det är ungefär vad vi betalar ut på en månad i vanliga fall, säger Malin Linekrans.

Malin Linekrans är chef för Västtrafiks kundservice.
Malin Linekrans är chef för Västtrafiks kundservice. Bild: Västtrafik

Räknar med högre belopp

Resenärer som ännu inte har ansökt om ersättning för förra veckans inställda turer kan fortfarande göra det, och Västtrafik räknar med att siffran kommer att öka.

I år ligger budgeten för förseningsersättningar på 18 miljoner kronor.

– Vi kollar alltid månad efter månad hur vi ligger till mot budget. Efter januari och februari hade vi 200 000 till godo, men vi är ganska säkra på att det överskottet kommer att ätas upp efter mars.

I samband med att stora delar av kollektivtrafiken slogs ut helt blev Västtrafiks app för reseplanering och biljettköp överbelastad, vilket innebar att resenärer inte heller kunde söka alternativa resor.

”Extrema köer”

– Våra interna system fungerade fortfarande så resenärer kunde ringa in till oss och få hjälp att söka sin resa. Men det gjorde också att vi fick extrema köer och att många fick svårt att komma fram. Vi beklagar självklart att det blev så, säger Malin Linekrans.

För att kunna handlägga ansökningarna om förseningsersättningar har Västtrafik bemannat upp och i helgen tog man in extrapersonal för att komma ikapp.

– Det har varit tufft men vi har också varit förberedda på att de skulle komma in mer ansökningar än vanligt. Vi vet att det kommer en stor mängd taxiersättningar också som vi håller på med nu, säger Malin Linekrans.

ANNONS

LÄS MER:Därför fastnade Hisingsbron i snökaoset

LÄS MER:Västtrafiks vd fastnade i snöovädret: ”Tog tre timmar att ta mig hem”

LÄS MER:Trafikkaos för spårvagnar och bussar i Göteborg

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS