Förlustaffär att anordna Eurovision

ANNONS
|

– Man kan se det som en dyr pralin som kan tillföra något trevligt för stunden, men också ge mervärde om man kommer ihåg pralinen som väldigt god, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs Universitet.

Göteborg har i flera år jobbat på att profilera sig som en evenemangsstad. Att arrangera Eurovision Song Contest i maj nästa år är något som många nu hoppas på.

– Men enskilda jippon är ju enskilda jippon. Varumärkesarbetet måste vara mycket mer långsiktigt, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan, Göteborgs Universitet.

Enligt henne är det viktigt för varumärket Göteborg att man har ett helhetsarbete.

ANNONS

– Det kan vara bra med ett event som samlar krafterna vi har. Det finns många olika pusselbitar i ett sånt här evenemang, det är viktigt att skapa en fungerande och bra miljö för de som är på plats, säger Eva Ossiansson.

Hon jämför med Gothia Cup, där mycket utöver fotbollen har stor betydelse för upplevelsen.

– Vi måste fråga oss vad vi kan göra för att skapa den genuina Göteborgskänslan under Eurovision, säger Eva Ossiansson.

Ett lyckat evenemang som Eva Ossiasson minns är friidrotts-EM i Göteborg.

– Det blev en riktig folkfest, vi gick man ur huse, det fanns en speciell känsla i hela stan. Delaktigheten är väldigt viktig, och då gäller det att det händer mycket på stan, förutom själva evenemanget, säger hon.

Men tyvärr är risken stor att Eurovision bara skapar "en kortsiktig peak".

– Forskning kring till exempel stora olympiader visar att man inte tjänar på det. Det blir ett ekonomiskt bakslag och man står där med nybyggda arenor. Investeringar står inte i proportion till vad man lönsamhetsmässigt kan få igen, så rent krasst är det svårt att få vinst, säger Eva Ossiansson.

ANNONS