Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Uber har snabbt spritt sig över världen.

Företaget är under utredning

Vad är samåkning och vad är taxi? Nu ska Ubers affärsmodell utredas. Besked kommer till sommaren.

Tre år efter avregleringen av taxibranschen skrev forskare på KTH rapporten ”Ordning på taximarknaden – var god dröj”.

Läs också: Omstridd uppstickare kör billigt i Göteborg

Då var problemen bland annat svarttaxi och överetablering. Nu har bland annat Uber fått taxibranschen att svaja. I somras tillsatte regeringen en utredning om taximarknaden med tre huvudfrågor:

• Ska man även i fortsättningen ska kunna få dispens från lagen om taxameter?

• Kan man skapa en ny näring som inte räknas som taxi, och därför inte måste använda taxameter?

• Vad räknas egentligen räknas som samåkning?

Leder utredningen gör Amy Rader Olsson, doktor i hållbar samhällsbyggnad vid KTH i Stockholm.

– Att det finns problem i taxibranschen är inget nytt, genom åren har det funnits stora problem med oseriösa aktörer. Men när Uber etablerade sig i Sverige var det lite andra saker som dök upp, både positiva och negativa, säger Amy Rader Olsson och nämner en positiv:

– Idén skapar större möjligheter att åtgärda taxiunderskott utanför storstäderna där det finns behov av fler taxivarianter och samåkning.

Och så ett problem:

– Uber gör också att vi måste tänka om när det gäller taxameter. Finns det ny teknik som kan ersätta taxametern? Det finns app-baserade tjänster med möjlighet att lagra mycket information men frågan är vad myndigheterna kräver. Det är inte helt oproblematiskt att kolla upp transaktioner i andra länder.

Trots att Uber Pop inte sällan kallas svarttaxi finns det fördelar även med den tjänsten, menar Amy Rader Olsson.

– Samåkning är positivt och för den globala uppvärmningens skull är det bra att köra färre bilar. Problemet är det vi inom forskarvärlden kallar perverted effects, när någon signar upp sig på Uber pop, tar sin bil och kör omkring med den som en vanlig taxi. Det är ingen sund konkurrens, säger hon.

Lösningen är att hitta ett sätt att visa att det är samåkning, men det är inte helt lätt.

– Vi kan inte ha något som kallar sig taxi och har skyltar, legitimation och tillstånd – och så något annat som gör samma sak men kallar sig samåkning.

Samtidigt vill ingen som faktiskt erbjuder samåkning ha en massa skattekrångel.

– Detta är en stor fråga i en tid där vi pratar mycket om delningsekonomi. Men vill inte överkontrollera heller. Jämför med Airbnb – ingen, särskilt inte de kontrollerande myndigheterna, är intresserad av att göra skatteärende av varenda transaktion.

Utredningen ska vara klar i sommar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.