Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Företagen som ska bygga station Haga i Västlänken

Billigast och bäst. Ett konsortium bestående av tre utländska företag ska bygga Haga station. 2,3 miljarder kronor är kontraktet värt. Företagen har tidigare bland annat byggt metron i Rom och Warszawa.

Det är nu klart vilka som ska vara ansvariga för byggandet av station Haga i Västlänken. Den station som är planerad att börja byggas först. Det blev ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülermak, italienska Astaldi och norskägda Segermo som har tilldelas uppdraget. Innan de valdes tittade man på vad de gjort tidigare, tog referenser och för att få uppdraget krävs det en viss omsättning i företaget.

De fick även berätta hur de tänkt bygga Haga station, vilka risker de såg och hur de skulle hantera dem, enligt Bo Larsson som är projektchef för Västlänken på Trafikverket. 
– Det är även viktigt hur de hanterar omgivningspåverkan i Haga under byggandet. De ska kunna hantera trafiken och genomförandet måste vara så att folk kan leva och bo där under byggandet. Den totala sammanställningen och priset avgjorde, säger Bo Larsson.

Kontrakt värt miljarder

Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och vinnande anbud var billigast.
Entreprenaden innefattar byggnation av en station och en 1,5 kilometer lång tunnel. Stationen kommer att ha två spår, med förberedelser för ytterligare två spår och en plattform. Station Haga kommer att få tre entréer.

Lång tunnel

Den 1,5 kilometer långa tunneln börjar i norra delen av hamnkanalen vid residenset, fortsätter sen under Otterhällan och kommer fram vid Skatteverket. Sen går den under Hagakyrkan, Vasastan och sen vidare till Korsvägen.
Elva företag ansökte om att lämna in anbud. Fem gick vidare och av dessa valde tre att lämna in anbud. 

– Vi räknar med full byggnation av alla stationer under första halvåret 2018, säger Bo Larsson.
Entreprenaden för station Haga är en av fyra huvudentreprenader i Västlänken. Tidigare har NCC tilldelats att bygga Centralen. Vilka som ska bygga Korsvägen och Kvarnberget är inte klart än, då man inte har tagit in anbud för detta ännu. Det gör Trafikverket senare i år. Byggstart för Haga är planerad till 2018 och ska vara klar 2024. 

Lokal kännedom

Segermo, som är ett av företagen som ska jobba med byggandet av Haga station, jobbar med mark, järnväg och betong. 
– Vi är jätteglada och det är det största projekt vi någonsin fått. Vi har jobbat hårt med anbudet, säger Daniel Pettersson, vd på Segermo.
Enligt Daniel Pettersson står de för den lokala kännedomen och Gülermak och Astaldi för den internationella. Gülermak och Astaldi har byggt metron i Warszawa, Astaldi har byggt metron i Rom.
– Vi håller redan nu på med förberedande jobb vid Centralen och Kruthusgatan, säger han. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.