Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Med Västsvenska handelskammaren i spetsen tar fem storföretag i Göteborg tydlig ställning i frågan. "Västsvenska paketet behövs", säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Företagen ryter ifrån: "Vi måste satsa"

Volvo, Stena, Göteborgs hamn, Astra Zeneca, DB Schenker och Västsvenska handelskammaren gör gemensam sak och varnar för följderna om infrastruktursatsningen försenas.

Trängeselskatten har stötts och blötts länge. Nu, dagen innan Göteborgs kommunfullmäktige ska fatta beslut om ja eller nej till folkomröstning, vaknar näringslivet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Västsvenska paketet behövs. Vi måste satsa. Malmö ligger redan 17 år före Göteborg när det gäller infrastruktursatsningar. Man planerar för en tunnelbana till Köpenhamn och en broförbindelse till Tyskland. I Göteborg har vi fastnat i detaljfrågor och diskuterar gatstenshöjden på Övre Husargatan och placeringen av betalstationen i Backa, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

Ett ja till folkomröstning riskerar att försena Västsvenska paketet, vilket skulle få förödande konsekvenser för näringslivet, menar AB Volvo, Stena AB, Göteborgs hamn, Astra Zeneca och DB Schenker.

– Volvo har verksamhet i bland annat Australien, Kina, Japan, Ryssland och Europa. Vår enskilt mest känsliga punkt i hela logistikkedjan är Marieholmsbron. Om det projektet fallerar får det stora konsekvenser för oss, säger Mårten Wikforss, presschef på AB Volvo.

– Jag vill inte ens tänka på vad som händer om Västsvenska paketet försenas. I regioner som inte har bra infrastruktur blir det mindre godstrafik och mindre arbetstillfällen. Med tanke på att processerna är så långa, blir man ju orolig. Missar vi det här tillfället kan vi prata om väldigt många år framåt innan vi får motsvarande möjlighet igen, säger Bo Hallams, marknadsdirektör på DB Schenker.

Om det inte kommer in pengar från trängselskatten måste politikerna snabbt hitta andra sätt att lösa den regionala finansieringen på, menar Johan Trouvé.

Hur kommer det sig att näringslivet vaknar så sent?

– Det är uppenbart att vi borde ha lyft frågan tidigare. Samtidigt tycker vi inte att kommunikationen varit den bästa från politiskt håll. Det är därför vi väljer att tala om vad näringslivets behov är.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.