Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/5

Förarens egna ord om spårvagnsolyckan

Fyra personer fick föras till sjukhus efter att spårvagnen körde in i en framförliggande spårvagn. I en anmälan till Arbetsmiljöverket ger nu spårvagnsföraren sin version.

Spårvagnen låg efter tidtabellen – det hävdar den spårvagnsförare som framförde den spårvagnen som körde in i en stillastående spårvagn vid Marconigatan i Göteborg den 7 februari.

Föraren uppger även i den anmälan om olycka som Göteborgs Spårvägar skickat in till Arbetsmiljöverket att skyltningen på vagnen inte var färdig när föraren tog över fordonet. Vidare uppger hen följande:

"Är redan 3-4 minuter sen så tänker det får jag åtgärda senare. På Marklandsgatan får jag vänta lite på passagerare från bussar och blir ännu senare iväg från denna hållplatsen."

Läs mer: Emelie, 18 – "Barnen var helt skräckslagna"

Därefter uppger spårvagnsföraren att hen ökade hastigheten till 40 kilometer i timmen i höjd med Nymilsgatan. Syftet ska ha varit att få en tidslucka för att hinna se över spårvagnen vid ändhållplatsen.

Förarhytten trycktes in

Efter att ha tagit en snabb titt på tidtabellen menar föraren att följande hände:

"När jag tittar framåt ser jag en vagn framför mig. Vad sakta han kör tänker jag först. Sen går det upp för mig att den står stilla och panikbromsar."

Läs mer: Fyra personer till sjukhus efter spårvagnskrock

Enligt föraren tryckte stora delar av förarhytten in vid kollisionen och slog till mot hens ben. Föraren ska bland annat ha fått skador på bägge benen. Även framrutan ska ha krossats vid kollisionen.

"Rutan exploderade in i hytten och fick skärsår på höger hand och splitter över hela mig."

Fick bryta upp dörren

Därefter ska en passagerare ha hjälpt spårvagnsföraren att bryta upp dörren så att denna kunde ta sig ut. Förutom de fysiska skadorna ska föraren även ha blivit chockad i samband med olyckan.

GP har sökt arbetsgivaren Göteborgs Spårvägars presskontakt som för närvarande är på semester. Lena Johansson på Västtrafiks presstjänst hänvisar till Göteborgs Spårvägar och vill inte uttala sig om olyckan.

– Det är en pågående utredning och därför kan jag inte kommentera olyckan.

Men vad har förarna för riktlinjer när det kommer till att köra ikapp förseningar eller liknande?

– Det jag kan säga är att kundernas och personalens säkerhet alltid är viktigast. Det går alltid före tidtabellen.

Mest läst